Hem > Naturfoto > Skulle Alfred Stieglitz kunna få sina bilder utställda hos en gallerist om han levde i dag?

Skulle Alfred Stieglitz kunna få sina bilder utställda hos en gallerist om han levde i dag?

 Stieglitz är känd som den modärna fotografins fader studerade mekanik i slutet av 1800-talets Berlin, innan han började arbeta som fotograf. Han började fotografera lantlivet i Europa innan han flyttade tillbaka till USA. Under sitt kvarvarande liv så dokumenterade han den stora omvandlig av New York som skedde under slutet på 1800-talet och början på 1900-talet. Några exempel på hans mest benämnda bilder är The Car Horses at The terminal 1893, The Steerage 1907, Georgia O’Keeffe 1919. Enligt honom själv var hans ledstjärna att bilderna skall visa motivet som det är, omanipulerad utan några trix, fotografiet skall leva på sina inre kvalitet, fånga tidsögonblicket som förövrigt är fotografit styrka, egenhet jämfört med måleriet. Senare i livet sysslade han även med molnstudier och nakna kroppar. Eftersom Stieglitz inte har någon formell konstutbildning, han var ju enbart en ingenjör, så uppfyller han inte det formella utbildnings krav som galleristerna ställer, och utan en sådan formell kanal så kommer man inte ut med sina bilder och det var antagningen därför han startade sin eget galleri 291, som bland annat introducerade Picasso till den amerikanska publiken, givetvis var Picasso avskydd av konstkritikerna. Jag citerar galleristen Nina Grundemark (Happy Horse). Observera att jag inte har något emot henne personligen utan jag uppskattar att hon säjer vad hon tycker. Jag tror däremot att denna åsikt är tidstypiskt hos konstetablissemanget i dag och det är därför jag tar med citatet. Citat, God utbildning är som med de flesta yrken, du är säkert bättre programmerare och snickare med utbildning än utan. Inom fotografi så handlar det inte om att utbilda sig till att hantera en kamera. Det handlar om att utveckla sitt bildseende, att välja teknik (storformat t ex) efter ändamål och inte tvärtom. Slut på Citat. Så även Stieglitz naken och moln studier, vars konceptuella form borde tilltala konstvärden, skulle ha haft svårt att ställas ut hos något galleri idag. Om ni vill läsa mer så rekommenderar jag boken Alfred Stieglitz , The History of Photography series, Gordon Fraser London.

Överförd från min blog på fotosidan 07

Kategorier:Naturfoto
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s