Konceptfotografi

Frihet tidigare känd som utveckling. En bild från förra året.

 Jag har nu under ett års tid funderat på vilka bitar av konceptfotografering som kan användas i naturfotografi. Det jag kom fram till är att detta är inget nytt för naturfotografer utan denna form har används i mer eller mindre grad sedan 1800 talet. Uppståndelsen i konstkretsar berodde på att det var något nytt  i dessa kretsar. Konceptfotografi uppstod under popkonsten storhetstid på 60 och 70-talet. Den bröts sig loss då från dokumentärfotografiet. Det började i New York med att fotograferna gjorde reportage på konstnärer som t.ex. Andy Warhol. Därefter fick denna form ett eget liv och togs tacksamt upp av fotoskolorna. Dessa lade sedan beslag på denna gren och motade sedan bort både natur och dokumentärfotografin från Gallerierna . Denna utrensning pågår även i dagsläget och tillståndet för dokumentärfotografin är ännu sämre än för naturfotografin. Vi måste därför skapa våra egna plattformar för att undvika denna likriktning. Det är bilden som är viktigast tycker jag, och inte att du har ett intyg från konstfack på att du har klarat deras utbildning och har blivit en del av systemet.

  1. 16 januari 2010 kl. 15:32

    Detta är en bild helt i min smak! Fantastiskt bild Thomas. Du har verkligen kommit en lång bit vad gäller ditt fotograferande. Sen får du säga vad du vill!! 🙂

    //Malin H

    • Eriksson Thomas
      19 januari 2010 kl. 20:00

      Tack Malin
      Det betyder mycket för mig att du tycker om bilden. Det är inte många som gör det. Jag tycker bilden har växt till sig under året men jag tvivlar ofta på min bildsmak. Just nu är det mycket konceptfotofunderande som gäller för mig, så jag arbetar med ett koncept eller försöka få in en historia i bilden. Mina förebilder är dina och Friedlanders bilder.
      /Thomas E

  2. 29 januari 2010 kl. 7:25

    Du har väl sett hur denna bilden blir helt otrolig i kombination med bilden ovanför ?

    • Eriksson Thomas
      29 januari 2010 kl. 11:45

      Hej Arne
      Nej har inte tänkt på det alls.
      mvh
      Thomas

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

