Hem > Uncategorized > Konst eller dokumentärfoto 11

Konst eller dokumentärfoto 11


Bäckholmen, Djurgården, År 08.
Är detta en dokumentärbild eller konst foto?

Min dator har krashat efter Microsofts uppdateringar av XP och jag har bytt byta hårdisk. Har inte installerat alla program ännu i den nya hårdisken. Det tar mer tid än jag trodde. Den gamla hårdisken fungerar frortfarande men bara som Slave på en USB port. Nu är nästan allt bytt i datorn under de senaste två åren. Dell har dålig kvalitet, så det blir inga fler datorer av detta märke. Nästa datorköp blir en Sony Laptop som ersätta min 7år gammla Fujitso när jag har sparat i hop pengarna. Tillsvidare får den gamla duga.

Jag har medvetet dragit ned på antal fotokurser i år och satsar på att ta de sista Photoshop kurserna fram till Maj. Dock kommer jag gå några Terje kurser under året men ett absolut minimum. Främsta orsaken är att jag arbetar på att reparera min dåliga ekonomi. I år hoppas jag gå jämnt ut. Under nästkommande år så skall jag bygga upp en buffer igen och betala av ett Bank lån som fram tlll nu, dumt nog har fungerat som min buffert.

Tyvärr går all min tid åt för att läsa Photoshop kurserna och jag har inte haft tid till att fotografera, så jag har lärt mig att jag inte är självgåernde som fotograf ännu, utan behöver fasta strukturer med uppgifter och slutdatum. Hur ändrar man på detta? Nästa fotokurs startar i Maj och då måste jag lämna in bilder.

Jag bävar infor Landskapskursen i höst och vet just nu inte hur jag skall få ihop 10 bilder till denna.

Kategorier:Uncategorized
  1. 13 april 2010 kl. 21:30

    Datorkrash är inte kul. Hoppas det löser sig. Hoppas att det ordnar sig med din ekonomi också. Och Photoshopkurser och annat.

    Men… nu till det jag vill säga/skriva, du ska inte tänka så mycket (det har jag skrivit till dig förut), bara fotografera. Man ska inte gå upp i om man är självgående som fotograf eller inte. Antingen ”ser” man eller så ”ser” man inte. Du kan ju fotografera, eller hur? Och du ser ju också, eller hur? Visst ska man utveckla sitt fotograferande, men jag tror inte att fler kurser löser det alltid. Du är garanterat självgående som fotograf, tycker inte du ska behöva tvivla på det. Gå på kurs kan vara roligt dels socialt, träffa andra, få idéer och annat – men att gå på kurs för att bli självgående som fotograf, det tror jag inte på.

    Och bilden som du illustrerar med här visar ju att du ser. En bra bild helt enkelt. Vill egentligen inte generalisera in den i nåt fack om det är dokumentär eller konst, men det är en bild med en släng av surrealism. Underfundig bild.

    //Malin

    • Eriksson Thomas
      15 april 2010 kl. 11:24

      Tack Malin
      Ekonomin är tung just nu och det tar något år att få ordning på det akuta. Men många har detta problem tror jag. Hursomhälst så får jag undvika onödiga utgifter ett tag. Datorn krånglar mer och mer och nu går det inte att ladda in nya program länge, men ekonomin tillåter inte att jag köper en ny i år. Tur att jag har en bärbar dator som kan användas under tiden, även om den är seg.

      Tack för din förmaning och bildkritik. Jag uppskattar alltid dina åsikter. Tyvärr har jag fastnat hårt i detta med konst/dokumentärt och har svårt att inte tänka på det, vilket har tagit bort lusten att fotografera. Jag koncentrerar mig helt på att bli av med Photoshop kurserna nu, då jag kan undvika att tänka på konst. Jag vet just nu hur jag skall fotografera spontant men jag antar att jag måste arbeta i projektform och i temor så att jag tvingas gå ut att fotografera, om man kan kalla detta spontant. Hursomhällst så måste jag ta 10 bilder till Terjes Landskapskurs, hur nu det skall gå till, det ser inte ljust ut just nu i allafall. Stora landskap är inte min starka sida, vilket är främsta orsaken till att gå kursen. Jag är nog bättre på utsnitt.

      Ett problem tror jag är att jag får få kommentarer på mina bilder, vilket jag ser som en kvalitetsbedömning till det sämre.
      /Thomas E

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

