Hem > Berättande billd, Landskapsfotografi > konst eller dokumentär foto 15

konst eller dokumentär foto 15


Skåne, 2008. Himmel är bearbetad i Photoshop
Är detta konst eller dokumentärfoto?

  1. 14 maj 2010 kl. 14:44

    Både och!
    Jag tycker om din komposition i denna bild. Du har på ett effektfullt sätt använt dig av skuggorna för att skapa en fungerande helhet. Tycker också att dessa skuggor väl symboliserar den historiska koppling som denna dös av stenar bär med sig. Riktigt bra! Sen är jag kanske inte så tilltalad av det digitala bruset/strukturen – kanske skulle det funka om man gjorde bilden råare genom att lägga på ett fejkat filmkorn om nu bruset inte går att trolla bort.
    Hoppas allt är OK med dig!
    /Tomas

    • Eriksson Thomas
      14 maj 2010 kl. 15:47

      Hej Tomas
      Tack för dina synpunkter. Jag skall undersöka breusreduceringen. Ingen plug in just nu. Vilken använder du?
      Frånsätt ekonomin är allt okay.
      /Thomas

      • 14 maj 2010 kl. 16:34

        Jag brukar använda den som finns inbyggd i Lightroom som är mitt arbetsredskap till 95%. Tidigare använde jag en gratis utvärderingsversion av NeatImage som fungerade såväl som fristående program liksom inifrån Photoshop.

      • Eriksson Thomas
        14 maj 2010 kl. 16:45

        Jag kontrolerar om jag kan använfda denna för att ränsa brus. Nackdel med små sensorer att de brusar mycket. Hoppas Nikon D700x kommer under hösten
        Thomas

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

