Hem > Landskapsfotografi > SV/v variant av landskap no 10

SV/v variant av landskap no 10


En sv/v variant av Tyresta by
Har förlorat helgen på grund av migren. Det börjar bli ont om tid nu för att gå igenom kamera utrustning och få i gång bilen. Jag får nog snart betsälla en tågbiljett istället.
När vet man att man utvecklas i bildtänkande? Går det i steg mellan perioder av intinghet. Eller snurrar man runt på samma plats. Hur kan läsa böcker hjälpa?
Jag kommer nu gå en kurs i panorama denna månad.
Jag har ocskå gett upp alla försök att få in någon bild i Terje Hellesös tävling. Det är bara att inse att om man inte tillhör rätt intressegrupp så blir man inte bedömnd på lika vilkor.
Efter att ha verkligen förökt under de fyra senaste åren att bli bättre i fotografi så är det bara att erkänna att jag har misslyckas. Det ända synliga resultatet av denna ansträngning är en förstörd ekonomi. Man kommer ju till en gräns när kostnaden blir förstor och speciellt om resultaten uteblir så kan det inte motiveras längre. Det kanske är dax att byta hobby och jag har längtat efter att köpa en begangnad motorcyckel tillräckilgt länge nu.

Kategorier:Landskapsfotografi
  1. 16 juni 2010 kl. 13:55

    Hej Thomas. Migrän är ett otyg, lider själv av detta titt som tätt. Bilden är magnifik i mitt tycke. Trädet som når högst i bildkanten har två skatbon som skapar ett litet musansikte. Stenen till höger sätter också igång fantasin.
    När det gäller tävlingen så sker väl aldrig en bedömning på ”objektiva” villkor. Nu när du väl har vunnit så kanske du funderar på hur du gjorde och försöker kopiera konceptet…
    När det gäller utvecklingen så vet jag inte – det är nog mer känslan av att få till fler bilder som man blir nöjd med. Ibland upplever jag intensiva sekunder av ”hög” nivå som kan följas av dagar, veckor av triviala skapelser och bildidéer… Jag ser på mycket konst och andra fotografiska bilder, läser dikter, spelar och lyssnar på musik, umgås med familjen och vänner, klipper gräset och försöker se bildskapandet som ett livsprojekt.

    Lycka till och grattis till vinsten!

    • Eriksson Thomas
      16 juni 2010 kl. 19:05

      Tack för dina fina ord Daniel.

      Jag kan inte klaga på migren. Den är ju jobbigt på resor eller vid fjällvandring men de fins ju värre åkomor. Jag brukar se till att komma på fotokurser en dag tidigare för att undvika sträss och migrenanfall orsakad av detta. Men jobbet har man inte så stor kontrol över och det ger mig migren i bland.

      Appropå mitt uttalande så får jag väl ta tillbaka det jag har sagt efter detta, men det känns fortfarande mera som en mental åkomma än en hobby. Ialla fall jag har pumpat in mycket pengar i hobbyn och jag har idag svårt att motivera detta med tanke på resultatet.

      Jag tar inga bilder direkt för denna tävling utan jag arbetar just nu mest med landskap då jag skall gå en workshop i höst. Dock väler jag ut en bild som jag tycker är bra ur veckans skörd för att sända in till tävlingen.

      Jag tror att alla kreativa aktiviteter går i vågor, med toppar och dalar, och att man får aceptera detta men det viktigaste att ha ett mål/Tema att arbeta efter, så man ser ett resultat, vilket jag saknar just nu. Jag måste nog arbeta mera i projektform med tydliga avslut.

      Jag tror du har rätt att det är viktigt att studera konst och jag skall vara aktivare med detta under hösten.
      /Thomas

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

