Hem > Berättande billd, Träd > Den harmoniserade Naturvården

Den harmoniserade Naturvården


Sollentuna 26 juni tagen med Nikon D300 och 200/2.0 optik.

Detta är vad som är kvar av 50 års naturvård efter det att den har harmonioiserats av våra valda politiker. Hur blir de nästa 50 årens naturvård? Kommer vi ha några rovdjur kvar i skogarna? Eller måste vi gå till skansen för att se en luggsliten varg. Finns urskogarna kvar eller kommer sverige bestå av golfbanor och skogsodlingar. Kommer allemansrätten vara kvar även för oss marklösa fattiga?

Jag har nu slutfört steg 1, komma i form, reabilitering, att komma ut regelbundet i naturen.
Jag har under de sista åren kommit mer och mer i från en sund livstil, att vara ute i natur och regelbunden träning. Så under de senaste året har jag speciellt arbretat på att komma i form genom en aktiv fritid och regelbunden träning. Tyvärr har det sista året varit ett år då jag har åkt på den ena skadan efter den andra men det är kanske priset jag får betala för att vara mer aktiv och bygga upp musklerna igen.

Jag har dock fortfarande svårt att göra saker och ting regelbundet, så det har blivit glapp i joggning, spinning och styrekträningen.

Jag kommer i steg 2 att arbeta med att vänja mig vid att göra saker och ting regelbundet, lite varje gång, varje dag.

I sommar kommer jag också träna på att gå upp i tid för att fotografera landskap i morgonljuset och även under kväll.
Jag hoppas att fotograferingen kommer att locka ut mig mera i skogen.

Kategorier:Berättande billd, Träd
  1. 29 juni 2010 kl. 22:09

    Hej Thomas!

    Jag gillar att läsa dina texter! Sen är innehållet skrämmande, men det är knappast ditt fel! Vad jag gillar mest är att så självklara frågeställningar uttrycks så öppet! Man skulle vilja tvinga politiker och andra naturmarodörer att läsa det du skriver… Det skapar tankar!

    Jag tycker det låter som att ditt liv är fyllt av positiv energi nu! Rid på vågen! Själv kände jag en liten svacka idag. Var uppe i skogen tidigt för att söka inspiration, men den stod ingenstans att finna… Så är det ofta.

    Vi kämpar vidare! Jag gillar att se hur du förbereder dig inför oktoberrevolutionen i Mullsjö! Du är en inspiratör Thomas!

    🙂 Lasse

    • Eriksson Thomas
      29 juni 2010 kl. 23:36

      Hej Lasse
      Tack för din trevliga återkoppling.

      Allt kreativt arbete medför olika grader av ångest och kreativa svackor tror jag. Vilket jag tror att du också känner till. Hur starka de blir och hur långvariga dessa är beror nog på den prestastionsångest som man just då har och det sociala och genetiska arvet. Med ökande framgång, så ställer man ju hårdare krav på sig själv tills dessa krav blir för stora och energin tar slut innan man kommer ens i närheten av det man vill uppnå. Gudarna straffar ju alltid ”Hybris” villket även Terje har fått känna av.

      Vissa medicinerar bort denna ångest med droger. Själv försöker jag sänka kraven efter en sådan episod och börjar om från en lägre nivå. Det fungerar i bland men i bland tappar jag mycket tid och blir förvirrad över vad jag håller på med. Jag försökte tidigare att köpa till mig framgång genom böcker, kurser eller utrustning men för mig har det inte fungerat bra. Man måste ju läsa böckerna, träna mellan kurserna och använda utrustningen. Så nu försöker jag arbeta med den jag är och den utrustning jag har. Hellt har jag inte lyckas släppa detta beteende men de må så vara jag träffar ju intressanta människor på kurser som du.

      Jag går få kurser i år och kommer att gå få kurser nästa år också, Framförallt arbetar jag med bilder innan kurserna för att få mera erfarenhet innan kursen då det kan vara svårt att ängna tid åt detta efter man har gått en kurs.

      Jag tror att det bara är att slita med ditt bildskapande, trägen vinner ju alltid. Dina bilder imponerar stort på mig och jag erkänner att jag är avensjuk. Men jag får arbeta i min egen takt med den lilla talang jag har om jag nu har någon.

      Jag arbetar mest i år med att vara mera ute i skogen, fotografera eller bara vandra och att komma i fysisk form Jag måste ocskå skärpa till mig och reparera den fasta datorn, ladda upp batteriet till bilen så jag kan ta mera morgonbilder och resa lite mera i sommar.

      Vi ses i oktober på kursen.

      /Thomas

  2. Morgan K
    30 juni 2010 kl. 19:23

    Naturen är viktig för mig, det har på senaste åren liksom blivit som ett gift. Jag följer årstiderna och naturens gång både bland djur och växter. Jag hoppas du kommer igång med dina planer men glöm inte att ta det i den takt du känner för.
    Morgan

    • Eriksson Thomas
      30 juni 2010 kl. 19:52

      Hej Morgan
      Har inte hunnit med djur och växter ännu. Jag skall prova på det under nästa år.
      Just nu är jag skadad då jag skadade foten när jag joggade men annars så håller jag mig på spåret i att vara ute i skogen. Jag mpååste komma ut på vardagskvällar också så det är nästa grej för mig.
      /Thomas

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

