Landskap nr 18


Tyresta Overlay av samma bild för att ljusa upp bilden, D300 och Zeiss 35mm

Efter en månads bortvaro på grund av en ledbandskada i ena vristen är jag tillbaka i Tyresta. Fortfarande har jag svårt att gå i ogämn teräng så jag använder grusade leder för barnvagnar för att träna upp foten. Det tar längre tid än jag antog att komma i form. Men nu börjar ledighet så jag använder dessa dagar att träna upp mig i trevlig skogsmiljö, så det blir nog täta turer dit.

Jag har övat på överlägg/overlay i kameran och att använda de inbyggda filterna samt sv/v konvertering. Overlay är ett utmärkt sätt att träna dubbelexponering med då man kan bestämma hur mycket av den aktuella bilden som skall resultera i en ny bild. Nsckdelarna är att den inte sparar i RAW utan i jpg och att man inte kan välja jpg bilder att kombinera ihop. Då är multipel exponering kraftfullare då det resulterari en RAW fil.
Men som träningsverkyg fungerar det bra.

  1. 18 juli 2010 kl. 23:30

    Detta är en bild jag gillar. Jag får liksom en känsla av att vara där…

    Innebär denna teknik att två identiska exponeringar av ett motiv som ovan får upplättade mellandagrar och skuggpartier på samma sätt som jag antar är effekten om man gör motsvarande manöver i PS?

    /Tomas (du får gärna ändra mitt efternamn till Järnetun i din bloggroll😉

    • Eriksson Thomas
      19 juli 2010 kl. 9:20

      Tack Tomas
      Jag har svårt att bestämma om den är för mörk eller om den fungerar som den är.
      Overlay är en teknik som låter dig välja två bilder, vilka som häst bara de är i RAW format, och lägga i hop dessa till en tredje bild. Du bestämmer hur dominernde varje ingående bild skall vara genom att ändra på en skala under varje bild.
      Funktionen är exakt som i photoshop, dock ej HDR, så alla högdagar blir dominanta. Undvik kraftiga högdagar och tekniken fungerar bra. Det är altså ingen teknik som kan återskapa information som inte finns. Den fungerar däremot utmärkt för att lyfta upp skuggorna.

      Jag använde tekniken för samma bild så jag kunde underexponera för att få en snabbare tid, då jag inte orkade att använda stativ. Det fungerade på denna bild men en annan blev suddig, så jag får börja använda stativ igen.

      Är detta svar på din fråga?
      /Thomas

      • 19 juli 2010 kl. 18:12

        Jajamensan!🙂

  2. 22 juli 2010 kl. 6:39

    Gillar den här bilden. De liggande stammarna drar in mig i bilden …

    /Mats

    • Eriksson Thomas
      22 juli 2010 kl. 9:13

      Tack Mats,
      Jag arbetar just nu på att skapa djup i bilderna
      utan trium som dubbelexponering osv.
      /Thomas

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

