Hem > Naturfoto, Skogsbild, Träd > Landskap nr 29

Landskap nr 29

Öppning i skog. Tyresta Nationalpark 10 Augusti. Nikon D300 med Zeiss 35mm. Trippelexponering.

Meningen var att träna förgrund under denna utflyckt men det blev mera mellangrund i denna bild. Jag fortsätter att försöka få in mystik i skogsbilderna med multiexponeringar och medvetet underexponera bilderna. Har jag lyckas med detta?

Teknik
Jag har fortsatt att fundera över vilka linser jag kan sälja av och har nu kommit fram till att jag säljer Nikon 20mm och Nikon 50mm/1.4. Den senare på grund av att den enbart har bländare 16 som minsta bländare. Det svåra är att bestämma mig för vad de skall ersättas med. Jag funderar på Zeiss 18mm/3.5 eller vänta på en Nikon 17mm/TC. Just nu vet jag inte vad jag skall ersätta 50mm med. Det finns två alternativ. Nikon 45mm/TC eller Zeiss 50mm/2 makro. Jag har ju en Nikon 60mm makro och den behövs ju inte om jag väljer Zeiss alternativet.

Jag har skaffat ett gråfilter som dämpar 10 steg till Zeiss 35mm linsen för att få mer rörelse i landskapsbilderna samt behålla färgen, så nu är det bara att vänta in några blåsiga dagar. Fungerar det bra beställer jag ett filter till 17-35/2.8 vidvinkeln också. Har beställt några Cokin ND filter för att testa om de missfärgar eller ej. Kommentarer på Scaninavian photo varnar för färgstick. Annars får jag beställa Singh Ray filter när jag har råd.

Kategorier:Naturfoto, Skogsbild, Träd
  1. 13 augusti 2010 kl. 8:08

    Ja jag tycker den andas mystik. Inget att tveka över här inte. Mycket bra! 🙂

    • Eriksson Thomas
      13 augusti 2010 kl. 18:50

      Tack Åke,
      Det känns som jag äntligen är på rätt väg. Jag börjar komma i från de medelgrå bilderna. Jag kommer medvetet fortsätta att ta ut svängarna för att inte hamna i Histogramfällan igen.
      /Thomas

  2. 14 augusti 2010 kl. 18:00

    Tycker du lyckats bra!!
    Gillar det dova, mörka och mystiska.
    Trolskt och skönt att vila ögonen på!!

    //M

    • Eriksson Thomas
      14 augusti 2010 kl. 19:25

      Tack Malin
      Just nu är liten del av bilderna som jag vill ha dem, resten känns för grå eller så har jag sabbat bilden med en tråkig förgrund. Så jag kommer jobba vidare på lägga delar i skugga och förbättra förgrunderna.
      /Thomas

  3. 15 augusti 2010 kl. 21:08

    Mycket bra bild detta Thomas, du har verkligen lyckats fånga mystiken

    /T

    • Eriksson Thomas
      15 augusti 2010 kl. 21:39

      Tack Tomas
      Jag är nöjd med bilden. Jag får fortsätta att jobba med att lägga skuggorna rätt. Det ger ju ett bra resultat.
      /Thomas

  4. 16 augusti 2010 kl. 15:30

    Enligt min mening har du klarat av både mellangrund och mystik! Mystiken finns i kanter och nederdel av bilden. Dessutom har du fått in lite ljus från övre bildkants mitt och in mot centrum så mystiken blir inte farlig eller skrämmande för mig.

    /Anna

    • Thomas Eriksson
      16 augusti 2010 kl. 15:48

      Tack Anna,
      Jag arbetar nu mera med skuggor än innan sommaren. Jag antar att det är en lärotrappa och att jag jhar kommit ifrån det renna avbildande nu.

      Igår provade jag även att använda avtonat gråfilter i några av del exponeringarna för att mörka ned partier i bilden. Jag kommer ladda upp denna om den blev lyckad.
      /Thomas

  5. 17 augusti 2010 kl. 8:08

    Den här bilden är riktigt bra Thomas! Den gillar jag skarpt!!!
    – vet hur svårt det är att göra denna typen av bilder.

    /Mats

    • Thomas Eriksson
      17 augusti 2010 kl. 8:59

      Tack Mats
      Jag är i träning och får till ungerför en av tio motiv just nu.
      Det som irriterar mig mest är att jag oftast inte ser i förväg vilket motiv som fungerar bäst. Det jag tror var bäst känns platt i datorn.
      /Thomas

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

