Hem > Landskapsfotografi, Naturfoto, Skogsbild > Landskap nr 32

Landskap nr 32

Myrstig, Tyresta Nationalpark. 15 Augusti. Nikon D300 med Zeiss 35mm/2. Trippelexponering med avtonat gråfiilter. Digitallt avtonat gråfilter användes för att mörka ned förgrund.

Jag försöker få en mer mystisk känsla i bilden.

Jag fortsätter med landskapsfotografi i Tyresta. Just nu jobbar jag med förgrund och att använda avtonat gråfilter. Nästa gång skall jag prova att mörka ned förgrund med avtonat filter direkt på platts. Jag har upptäckt att landskapsbilder kräver större noggrannhet vid exponeringen och jag lägger mera tid med att mäta upp exponeringsskilnader i motivet. Risken för mig är att det blir för arbetsamt att mäta hela motivet och lägga mera tid på det tekniska så jag tappar lusten och kreativiteten. Hur hanterar ni detta problem? Jag har medvetet använt mig av en kompakt kamera undert de sista åren för att komma ifrån tekniken och enbart arbeta med kreativitet och känsla. Kan man göra båda delarna på ett proaktivt sätt?

  1. 17 augusti 2010 kl. 21:52

    Riktigt bra den här också!!! Gillar verkligen.

    /Mats

    • Eriksson Thomas
      17 augusti 2010 kl. 21:53

      Tack Mats.
      Är den inte för mörk?
      (Thomas

  2. Morgan K
    18 augusti 2010 kl. 19:10

    Jag tycker mig känna lite mystik här…-bra jobbat!
    Morgan

    • Eriksson Thomas
      18 augusti 2010 kl. 19:11

      Tack Morgan.
      Det blir mera av dessa i helgen hoppas jag.
      /Thomas

  3. 21 augusti 2010 kl. 9:29

    Åh, Thomas, den här tycker jag väldigt mycket om! Det ser ut som en målning. Bra!!

    • Eriksson Thomas
      21 augusti 2010 kl. 14:13

      Tack Karin
      Din kommentar gör att jag skickar nu in den till Terjes tävling
      /THomas

  4. 22 augusti 2010 kl. 9:35

    Du har verkligen lossnat vad gäller skogslandskap. Den här bilden är väldigt meditativ i sin känsla. Man kan sitta länge och bara titta. Och njuta!!

    //M

    • Eriksson Thomas
      22 augusti 2010 kl. 12:58

      Tack Malin.
      Jag uppskattar din återkoppling mycket, speciellt idag då jag är fortfarande i en djup svacka och den tar all kraft just nu, så inget blir över till joggning och fotografering.

      Första veckan tillbaka i arbetet förbättrade inte situationen. Så jag tappade denna helg. Jag får koncentrera mig på att komma ut och jogga i dag och låta resten vara för ögonblicket. Det är tur att det är lång tid kvar till landskapskursen.

      Jag skall försöka att komma ut och fotografera kor på kvällarna efter jobbet och hoppas på att jag kommer iväg igen till Tyresta på lördag igen.
      /Thomas

  5. 24 augusti 2010 kl. 10:24

    Grattis till bubblare hos Terje med denna bild Thomas! Det är du och denna bild värd. Håller med Malin angående dina skogslandskap.

    • Eriksson Thomas
      24 augusti 2010 kl. 10:56

      Tack Margareta
      Skall ut i helgen och försöka igen
      /Thomas

  6. 24 augusti 2010 kl. 12:16

    Nej – den är INTE för mörk. Hur bra som helst!

    GRATTIS till bubblaren också. Du är verkligen på hugget nu🙂

    /Mats

    • Eriksson Thomas
      24 augusti 2010 kl. 13:48

      Okay
      Tack Mats

  7. 24 augusti 2010 kl. 20:16

    Du gör väldigt bra landskapsbilder nu Thomas! Grattis till bubblaren!
    /Birgitta

    • Eriksson Thomas
      24 augusti 2010 kl. 20:21

      Tack Birgitta
      Jag har svåret med öppna landskap fortfarande så jag får arbeta mera med dessa fram till kursen.
      /Thomas

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

