Hem > Landskapsfotografi, Naturfoto > Landskap nr 35

Landskap nr 35


Urtid, Idre Augusti 03. Manfrotto Stativ 441 Carbon One 3-sektioner, Cokin P121F Gradual Grey Full ND8, Nikon FE 20mm/4.

Gammal bild

  1. 28 augusti 2010 kl. 7:48

    Riktigt bra bild det här Tomas! Gillar verkligen förgrunden här med den vindlande grenen som förhöjer bilden mycket i mina ögon. Riktigt fint! Ett mycket bra exempel på att det är fotografen och inte tekniken som gör bilderna intressanta! 🙂

    • Eriksson Thomas
      28 augusti 2010 kl. 20:58

      Tack Åke,
      Skall skanna om bilden för att få bättre skärpa. Den är skannad på en Epson 3200 flatbäddskanner men nu har jag en beg Nikon filmskanner som ger bättre skärpa. Men jag skall bara lära mig hur man skannar med högsta kvalitet fört. Så det för bli i vinter när jag är klar med landskapskursen.

      Jag var inte riktiigt nöjd med 20mm/4 optikens närgräns, så jag bytte ut den till en modärnare 20mm/2.8 med det blev inte mycket bättre. Så nu kommer jag att byta ut den igen mot en Zeiss 18mm/3.5 eller vänta på att Nikon kommer ut med en 17mm TC optik. Hursomhälls så säljs optiken.
      /Thomas

  2. Morgan K
    28 augusti 2010 kl. 20:37

    Gammal bild för dig kanske men för mig är den ny och den är riktigt bra, den känns genomtänkt. -Den här bilden kommer aldrig bli för gammal!
    Morgan

    • Eriksson Thomas
      28 augusti 2010 kl. 21:02

      Tack Morgan,
      Jag har inte utvecklas sedan dess. Annat än att syssla med dubbelexponeringart.
      /Thomas

  3. 29 augusti 2010 kl. 7:30

    Riktigt bra landskapsbilder du lagt upp. Gillar särskilt ”Stenspegel” som är en lite ovanlig bild… Låter spännande med landskapskurs…
    /Marie

    • Eriksson Thomas
      29 augusti 2010 kl. 18:28

      Tack Marie,
      Ser fram emot kursen men jag behöver ta bilder på öppna landskap ocskå innan dess.
      /Thomas

  4. 02 september 2010 kl. 21:32

    Gammal bild – men håller än!! 🙂

    Den höstveckan var väl då jag träffade dig första gången 🙂

    //M

    • Eriksson Thomas
      02 september 2010 kl. 22:31

      Hej Malin
      Det stämmer.
      Jag trodde inte jag är så minnesvärd utan drunknar i mängen.
      /THpomas

  5. 05 september 2010 kl. 12:35

    Du drunknar inte i mängden, jag lovar! 🙂

    • Eriksson Thomas
      05 september 2010 kl. 18:16

      Tack Malin
      Jag tror det var min andra kurs med Teje. Jag kom ihåg dig från utflyckten till forsen där jag försökte fotografera närbilder på vatten. Det gick inte så bra. Om jag minns rätt fotograferade du samma motiv fast ditt resultat blev mycket bättre.

      År 97 och 98 gick jag fotosafarikurser på Ramundberget. Där lärde jag mig att hata makro men att låna mellanformat kamera var roligt. År 01 tror jag var den första kursen med Terje i Grövelsjön. År 02 tog jag kurser i Svalöv. Sedan krashade ekonomin så jag hadde inte råd att gå kurserna på Grövelsjön utan gick kurser på Svalöv och hos Jan Gustavsson Tiveden samt Kulturama. Jag hadde sedan en dyr period då jag gick över till DSLR vilket jag inte ännu har återhämtat mig ifrån.

      Det var först när kurserna började på Mullsjö till halva priset jämnfört med Grövelsjön som jag hadde råd med och började gå Terjes kurser igen. Sedan dess har det blivit en regelbunden kursande hos Terje, trotts att han är trött på att försöka lära mig något, som jag sedan blandar ihop och sällan följer hans råd.

      Nästa år har jag inte bestämmt ännu då det hänger på hur ekonomin är till sommaren. Men Rovdjurskursen går jag iallafall. Jag hoppas också ha råd med någon av kurserna på Grövelsjön under hösten då det var länge sedan jag var där. Jag antar att sommarkursena är inställda på grund av Fotokonferansen. Troligtvis kan det bli en kurs på Svalöv om Digitalfoto nr 4 går. Men ekonomin bestämmer.
      /Thomas

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

