Hem > Landskapsfotografi > Test av B+W Filter ND110

Test av B+W Filter ND110

Fotograferad utan gråfilter

Med användade av ND-filter med filterfaktor 1000x, dvs ca 10 bländarstegstegs minskning av ljusinsläppet. Filtrets genomsläppligheten i röda/infraröda området blir relativt sett högre vilket leder till att bilderna får en varmare färgton.

Med ND110 filter.
Resultatet blir en varmare bild med gråfiltret. Jag har även fått ett ljus reflex som jag får utreda om det gör linsen extra känslig för ljusinsläpp. Filtret ger ett grön och framförallt rött färgstick R=252,G=243, B=244 orginalbild har R=207, G=230, B= 246.

Kategorier:Landskapsfotografi
  1. 29 augusti 2010 kl. 21:09

    Kan onekligen vara spännande att använda detta filter i nära på fullt dagsljus, men ändå kunna få långa exponeringstider för att sudda ut rörelser.
    /Tomas

    • Eriksson Thomas
      29 augusti 2010 kl. 21:23

      Jo jag får exprementera med filtret mera och pröva den på öppna landskap.
      Lite bekymrad över ljusreflexen. Färgskiftningen kan jag leva med.
      Så jag hoppas på stormiga höstdagar.
      /Thomas

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

