Hem > Landskapsfotografi, Naturfoto, Skogsbild > Landskap nr 38

Landskap nr 38

Sorg, Stock i Tyresta Nationalpark. 29 Augusti. Nikon D300 med Zeiss 35mm/2. Trippelexponering.

Fortsätter att träna på landskap.

Jag har fastnat i optik tänket igen. Jag samlar på sig optik som inte används så ofta. Jag försöker nu minska på högen och skaffa mera generella optik som används oftare.

Speciellt Vidvinklar och Normal är jag undrande över vilka som skall behållas.
Jag har en Nikon 20mm/2.8 (används aldrig)som jag säljer av och köper en Zeiss 18mm/3.5 i stället då den passar bättre till D300. Hälst skulle jag vilja ha en 17mm PC men Nikon har inte det ännu.
Jag har en Nikon 14-24/2.8 som jag behåller och den används relativt ofta. Skall tillvärka en filterhållare av ett optiklock.
En Nikon 17-28/2.8 (medioker prestanda används sällan efter jag köpte 24mm/3.5 PC). Jag är tveksam till om den skall behållas
En Nikon 24mm/3.5 TC som behålls och används relativt ofta
En Zeiss 35mm/2 som används ofta.

En Nikon 50mm/1.4 (används aldrig) som säljs och troligtvis köper jag en Nikon 45/2.8 TC optik och en Zeiss 50mm/2 makro. Är Zeiss bra säljs Nikon 60mm macro då Zeiss har bättre prestanda och passar bra som Panorama optik på en fullsenor kamera.
En Nikon 28-70/2.8(som i stortsett aldrig används) kanske behåller den för att använda som reseoptik.

Nikon 85mm/2.8 PC som behålls (används regelbundet)
En 105mm/2 DC som behålls som porträtt optik trotts att minsta bländare 16 (används sällan).
En 105mm/2.8 Macro. Behålls (används sällan men passar Fullformat bättre).
En fast 200mm/2 som behålls. Är smidig och jag använder den ofta.
En fast gammal 300/2.8 som behålls trotts att den används sällan och mest i kurser, tills jag hittar en begangnad 400mm/2.8. Men har inte behov eller råd med denna just nu.

Till denna röra kommer en behov av en fullsensor kamera.

Är det bara jag som har dessa problem?

  1. 31 augusti 2010 kl. 7:49

    Detta är en kanonbild, Thomas. Detta är en bild man kan sitta och titta länge på utan att bli mätt. Tänk vad mycket de två små ljusbrunnarna där i bakgrunden gör för bilden.
    Du börjar verkligen få till din multiexponeringsteknik. När du sedan kryddar med ett spännande motiv i en perfekt komposition – ja då blir det kanon som jag sa.🙂

    /Tomas

    • Eriksson Thomas
      31 augusti 2010 kl. 10:42

      Tack Tomas
      Då skickade jag in fel bild till Terjes tävling
      /Thomas

  2. 31 augusti 2010 kl. 16:29

    Här infinner sig en speciell känsla hos mig. Det jag fastnar för är de nästan lodräta grenarna som på något sätt lever sitt eget liv. En mystik vilar över bilden!

    • Eriksson Thomas
      31 augusti 2010 kl. 20:06

      Tack Åke
      Det får nog bli tävlingsbidrag till söndag om jag inte tar en mer intressant bild
      Thomas

  3. Arne
    01 september 2010 kl. 21:47

    Ja det här är en riktigt bra bild. Det finns en rörelse och ett uttryck som är mycket speciellt. Jag får känslan av att de stående träden håller på att göra någonting med de liggande. Det finns en vilja och omtanke i dem. Bilden lever verkligen.

    • Eriksson Thomas
      02 september 2010 kl. 10:01

      Tack Arne för din trevliga återkoppling.
      Jag har några varianter med mindre diffus dubbelexponering, men jag kände att de inte fungerade lika bra. De blev för konkreta antar jag och på grund av detta mindre mystika i känslan.
      /Thomas

  4. 02 september 2010 kl. 21:30

    En fantastisk bild Thomas! Jag njuter!!!

    //M

    • Eriksson Thomas
      02 september 2010 kl. 22:16

      Tack Malin
      Jag antar att det diffusa i bilden binder ihop bildelementen och ökar på dess täthet, så att ett sammanhang uppstår speciellt mellan det stående trädet som sträcker ut sina armar mot den fallna stocken, Djupvära stärks genom nyansskilnaderna i förgrund och bakgrund.
      /Thomas

  5. 05 september 2010 kl. 13:24

    Vilken underbar puls och känsla som bilden förmedlar. Skogen verkligen lever och andas! Utomordentligt bra Thomas!🙂

    • Eriksson Thomas
      05 september 2010 kl. 17:50

      Tack Terje,
      Det är mitt bidrag denna vecka till din tävling, efter alla positiva kommentarer så skickade jag in bilden i går, så vi får se hur långt bilden kommer.
      /Thomas

  6. 05 september 2010 kl. 18:41

    Bilden är otroligt bra! Gillar det diffusa lite mörka och alla ögon som spanar på mig.
    När jag läser om all din optik fattar jag inte hur du lyckas göra en sån bild. Bara att välja mellan 10-20 objektiv? Jag hade aldrig kunnat bestämma mig. Själv tycker jag att jag släpar på mycket med 5 objektiv. Jag har en princip att jag aldrig ska ha mer än jag orkar bära i min ryggsäck (och den är en riktig ryggknäckare). Har alltid med mig allt om jag inte ska flyga.

    /Anna

    • Eriksson Thomas
      05 september 2010 kl. 19:50

      Tack Anna,
      Jag håller på att lära om. Jag säljer av optik som bara ligger utan att jag använder dem. Men det är svårt att lära sig sunda vanor och jag faller tillbaka i beteendet då och då vilket stör återhämtningen av min ekonomi. Jag har en tändes att vara för spontan och inte tänka igenom köpet. Just nu är jag inne första ränsningen av utrustningen sedan jag gick över till digitalt och det blir troligtvis 4 optik som säljs och ersätts med 3 andra optik. Den kommer givetvis ta några år att utföra.
      Nästa år blir det ett köp av Zeiss 18mm och jag säljer av min 20mm för detta. Troligtvis ersätts 17-35 och 28-70 av ett 24-70 optik om kvaliten är lika bra. Jag har sålt 50mm/1.4 och funderar på att sälja 60mm macro för att köpa Zeiss 50mm macro. Vidare funderar jag på att köpa en begangnad 45/2.8PC.

      Jag tar inte med all optik ut i skogen. Under de sista månaderna så går jag ut med stativ och kamera samt en 35mm optik enbart. I fickan har jag en kompakt kamera samt myggmedel och två avtonade gråfilter, det är allt. I bland har jag behövt 24mm men jag har satt som mål att fotografera med 35mm fram till Landskapskursen. Jag förvarar min utrustning i tre ryggsäckar, varav en är en flygryggsäck. Skall jag ut på ett fotojobb så plockar jag ned de optik som behövs och inte all optik. Det är enbart vissa fotokurser som jag tar med den stora ryggsäcken och 300mm som är min största optik, blixtlåset är trasigt tyvärr och måste repereras till nästa sommarskurser, annars blir det en mindre ryggsäck.
      /Thomas

  7. 06 september 2010 kl. 21:24

    En bild som dansar framför ögonen och är riktigt läcker! Hamnade själv i funderarträsket när jag bytte system, det blev lättare att fokusera efteråt. Låter utmärkt att begränsa sig till 35 ( och 24 mm). Det här är en av dina bästa bilder, som jag sett hittills!
    /Rikard

    • Eriksson Thomas
      07 september 2010 kl. 16:55

      Tack Rikard,
      Det är ju en fråga om ekonomi. Jag vill ha pengar över till resor och kurser, så jag kommer ta det lungt med optik inköp under de närmaste åren. Det är bättre att verkligen känna ett behov av det, innan jag köper något. Inte bra att tänka att det kan vara bra att ha i framtiden då kan jag tappa kontrollen och sedan sitta där med optik som inte används och en dålig ekonomi.
      /Thomas

  8. 07 september 2010 kl. 22:22

    Såg denna på Terjes blogg. Grattis till veckans bild! Det är en fantastiskt fin skogsbild som man kan titta länge på.
    /Jukka

    • Eriksson Thomas
      08 september 2010 kl. 8:09

      Tack Jukka
      /Thomas

  1. 12 september 2010 kl. 23:38

Kommentera

