Hem > Landskapsfotografi > Landskap nr 44

Landskap nr 44

Häst på Järvafältet. 11 september. Panasonic LX5 med avtonat gråfilter.

Jag fortsätter att träna på öppna landskap men jag har upptäckt att jag inte får samma tillfredställelse när jag fotograferar öppna landskap som skogsmiljö. Kanske det är ovana, eller så är bilderna för raka och det passar inte mig längre. Jag vet att jag tyckte det var trevligt att fotografera fjällmiljöer, men på grund av dålig ekonomi, skador och allmänt ur form, är det länge sedan jag var i fjällen. Jag hoppas kunna ändra på det under det kommande året.

Jag fortsätter med att städa upp ekonomin och träna mig i form till våren. Under detta år kommer jag att komma ut mera på utflykter, speciellt Tyresta men även till andra delar av landet. Jag kommer att använda Terjes kurser som mål för att träna upp min vana att vara i naturen igen och fotografera minst 20 bra bilder till varje kurs, vilket medför att de inte kan ligga för tätt.

Nästa år är det rovdjurskursen som jag vet att jag skall gå sedan hoppas jag ha råd med en höstkurs. Jag antar att sommarkurserna är inställda nästa år. Troligtvis kan det även bli en kurs på fotografiska ”Storytelling – att berätta med bilder” under vintern men annars skär jag ner på antalet kurser under det kommande året.

Nu har jag äntligen fattat ett beslut om vad jag skall ändra i kameraväskan under de närmaste åren och det är;
Jag säljer av Canon G9, Nikon 20mm/2.8D, Nikon 28-70/2.8D samt Nikon 60mm/2.8 macro. Nikon 50mm/1,4 är såld.
Jag köper nog Zeiss 21 eller 18mm i vår, har svårt att bestämma mig troligtvis är 18mm för vid för mig och det blir svårt med fiter, samt för stor ljus fall i kanten, men 21 mm är för nära 24mm så den kommer kanske inte användas, Jag kommer så småningom köpa Nikon 45mm/2.8 PC och Zeiss 50mm/2 macro. De två sista kanske uppfyller samma nich och det kanske inte är så genomtänkt, men Zeiss optiken kan ju användas som reseoptik, PC är för klumpig och fungerar som bäst för landskap, men jag får fundera mera om jag behöver båda. Jag väntar med att sälja 60mm macro tills jag vet vad jag vill. Är det någon som har några tankar om detta så är jag tacksam om ni delar med er? Rkisken är ju att hana i en ond pryl cirkel igen och det vill jag inte då ja .
Jag köper även Nikon D700x om inom två år den blir nog dyr så jag får lägga undan pengar tills dess.
Senare i höst blir det uppgradering av Photoshop och Lightroom.

Kategorier:Landskapsfotografi
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

