Hem > Landskapsfotografi, Naturfoto > Personlig Naturfoto nr 1

Personlig Naturfoto nr 1

Troll, Tyresta Nationalpark. 19 September. Nikon D300 med Zeiss 35mm/2, 4 exponeringar med avtonat gråfilter. Digitalt avtonat gråfilter, digitalt rödfilter samt Sv/v konverterad i Photoshop.

Jag har börjat fotografera till kursen i November. Har fallit tillbaka i min gamla exponeringsteknik. Men jag fortsätter att försöka lära mig multiexponering med rörelseoskärpa under nästa helg.

Jag har nu sålt min Nikon 20mm/2.8D. Vilken jag aldrig har använt. Jag tror det räcker med 24mm/PC och 14-24 samt 17-35mm/2.8 vidvinkel zoom. Om jag tröttnar på denna kombination så finns det Zeiss 18 eller 21mm men jag har inte kunnat bestämma mig vilket av dessa optik som jag skall välja och har därför laggt detta på is tillsvidare. Problemet med dessa optik är stor filterdiameter och kraftigt ljusfall vid stor bländaröppning, speciellt för 18mm. Det krävs också ett större filter än Cokin P. Jag har nu kvar att sälja min Canon G9 vilket jag inte har använt på länge eftersom jag gick över till PanasoniC LX3. Ett tag hadde jag en ide att konvertera kameran till IR. Får jag den inte såld så gör jag nog det.

  1. 22 september 2010 kl. 22:24

    Gissar att jag nästan skulle kunna peka ut dina bilder nu! Mitt dåliga bildsinne till trots! Otroligt snyggt!

    🙂 Lasse

    • Eriksson Thomas
      23 september 2010 kl. 10:03

      Tack Lars,
      Det är inget fel på ditt bildsinne med tanke på dina fina bilder.
      Du selekterar bara hårdare ut vilka bilder som du laddar upp på din blogg.
      Jag kommer börja selektera hårdare på landskapsbilderna åtminstone, men inte på bilder till återbesöket i November, då jag vill fotografera 20 bilder tills dess.
      Har stora problem med öppna landskap däremot, främst på grund av svårigheter att komma hem i tid på vardagar.
      /Thomas

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

