Hem > Landskapsfotografi, Skogsbild > Personlig Naturfoto nr 2

Personlig Naturfoto nr 2

Hoppet. Tyresta Nationalpark. Lördagen 26 September. Nikon D300 med Zeiss 35mm/2. Bilden består av 4 exponeringar. Varav en med rörlig kamera.
Användning av digitalt avtonat gråfilter för att mörka ned förgrund. Rent slarv från min sida då jag kunnat göra detta på platts med ett Cokin avtonat filter. Digitlt rödfilter och konverterad till Sv/v i Photoshop. Jag fortsätter att träna på Malin Hellesö råd om rörlig kamera med långexponeringstid. Men med min peronliga stil och teknik som innefattar multipelexponeringar. Är jag på rätt väg?

Jag har gjort misstaget att anmäla mig på två kurser som ligger tätt efter varandra, vilket gör att jag nu måste börja ta bilder till nästa kurs. Trotts att jag inte har tränat tillräckligt på öppna landskap. Troligtvis får jag fortsätta att arbeta med detta under nästa år också om jag skall lära mig vad som är en bra öppen landskapsbild. När jag har tittat igenom bilder på landskap verkar de flesta vara tagna i morgon ljus eller dåligt väder. Just morgon ljus känns som en kliché och hur som hälst så kommer jag bara upp tidigt om jag går en kurs.

Nu har jag bestämt vilka optik jag skall använda för landskap och dessa är:
Zeiss 18mm* På önskelistan och köps till sommaren
Nikon 24PC
Zeiss 35mm
Nikon 45PC*¨På önskelistan
Nikon 85PC
Vidare står en fullformat kamera Nikon D700x på listan som köps så fort jag har sparat ihop pengarna.

  1. 26 september 2010 kl. 10:09

    En liten skogsfjäril på väg nånstans? Bra bild med fin komposition. En personlig bild och samtidigt en lanskapsbild med fjärilen som spännande blickfång. Nog är du på rätt väg alltid!

    • Eriksson Thomas
      26 september 2010 kl. 14:00

      Tack Åke.
      Jag har kvar öppna landskap till kursen, men jag vet just nu inte hur jag skall få bättre bilder. Troligtvis användning av dåligt väder och morgon ljus? Jag har svårt att komma upp tidigt på morgonen men får göra några försök för att få ihop bilder. Vidare kräver öppna landskap bättre plattser att fotografera på än vad jag har nära hemmet så jag får börja göra längre fotoutflyckter för att kunna fånga dessa. Under detta år tillåter inte ekonomin detta utan jag får försöka fotografera där jag bor. Under nästa år skall jag börja göra mera fotoutflycker för att fånga öppna landskap.
      Därför har jag börjat fotografera till nästa kurs som är ett återbesök från sommar kursen i personlig naturfoto.
      /Thomas

      • 26 september 2010 kl. 16:27

        Hej igen!

        Jag tycker absolut du kan använda dig av dina landskapsbilder som du presenterat tidigare på bloggen i kombination med de nya, på öppna landskap. Ett förslag bara. 🙂

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

