Hem > Nattfotografi > Personlig Naturfoto nr 8

Personlig Naturfoto nr 8

Ny bäck. Tyresta Nationalpark. 3 Oktober. Panasonic LX5. Rörlig kamera och 3 exponeringar.

Ännu ett försök på att fotogafera en bäck. Detta är ialla fall en ny bäck.
Jag håller på att planera nästa års kurser och jag har bestämt mig för Rovdjurskursen i Maj samt Grövelsjö helgen i Oktober. Nästa år blir ännu ett år med små utgifter tills jag har byggt upp en ekonomisk buffert. Så jag skär därför ned på inköp av utrustning och kurser till ett minimum. Det skall bli intressant att se hur länge jag kan klara av att hålla detta. Rekordet är 3 månader.

Det känns inte som jag ännu är självgående i mitt fotograferande utan jag behöver en kurs då och då för att ha ett mål. Därför blir att träna på att utföra egna projekt och fotografera i temor allt viktigare för mig. En egen utställning känns väldigt långt borta just nu.

Kategorier:Nattfotografi
  1. 04 oktober 2010 kl. 14:20

    Intressant resultat här tycker jag. En liten varelse sitter ensam och ledsen till höger i bild. En suggestiv bild som man kan betrakta ur olika perspektiv.

    Själv har jag anmält mig till Grövelsjöveckan i september nästa år. Sen kan det ju hända saker här i livet. 😉

    • Eriksson Thomas
      04 oktober 2010 kl. 15:44

      Tack Åke
      Jag funderade på denna vecka först men jag är osäker om jag får ihop pengarna och Terje har ju ingen information i sin blogg om denna vecka så jag antar att den håller på att avvecklas.

      Helgkursen i Grövelsjön är ju billigare och jag sattsar främst på denna.
      Men inget är bestämt och ordnar sig ekonomin så kanske jag går på den istället.
      P.s. Träna på nattfotografering innan kursen.
      /Thomas

  2. 04 oktober 2010 kl. 21:13

    Ser en Lenin i det vita där i bakgrunden så då är det nog en personlig bild 😉 Det är svårt det där med vad man vill ha råd med och vad man verkligen har råd med. Tror nog att inspirationen från en kurs är väl så viktig som nya prylar? Blir nyfiken på rovdjurskursen du skriver om? Är det för Terje eller någon annan? Jag skrev och frågade vad som var på gång med Terje till våren i Mullsjö och fick följande svar ”Preliminära kurser med Terje i vår är 25-27 februari med workshop i
    bildkomposition, 8-10 april med workshop i ”det fotografiska tänkandet”
    och 6-8 maj med workshop i makrofotografering.
    Sen tillkommer sommarateljékurserna på 1 vecka var.” Vet du något som jag inte vet? 🙂

    /Anna

    • Eriksson Thomas
      04 oktober 2010 kl. 22:27

      Tack Anna
      Jag vill använda mina pengar mera till resor än att köpa ennu en lins. Det har blivit för mycket utrustning och underliga kurser under de sista fyra åren.

      Speciellt övergången till digital DLSR var kostsam och jag har inte riktigt fått ordning på ekonomin efter denna. Så det har inte blivit så mycket resande sedan dess.

      Jag tror det ger mig mera att arbeta med projekt/temor/portfolio och komma ut i fjäll och skog. Dock finns en fullformat sensor kamera överst på önskelistan. Å andra sidan så tror jag att grovgörat i fotoutbildningen är avslutad förutom rovdjur, makro och fågel, så jag kan ta det lungnare med kursandet och försöka välja ut de kurser som ger mig mest.

      Kursen hålls av Terje på rovdjurs centret i maj. Denna kurs hålls i Järvsö Zoo och jag kommer åka dit även innan kursen för att tjuvträna. Jag var där i sommar och han inte med vissa djur som varg och järv då jag är inte så bra på djur ännu. De står ju inte stilla särskillt länge.

      Jag försöker sprida ut kurser under året så att allt inte kommer samtidigt under sommaren. Det är svårt att bearbeta lärdommarna om kurserna kommer för tätt. Jag behöver tid att fotografera till och sedan efter kurserna också. Men jag lär mig långsamt och det är ju inviduellt hur man tar till sig en kurs.

      Helgkurser fungerar utmärkt som sporrar och inspirationskällor. Dock är veckokurserna effektivare och jag tycker att jag utvecklas mera på dessa.

      /Thomas

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

