Hem > Naturfoto, Skogsbild > Personligt Naturfoto 11

Personligt Naturfoto 11

Kamp. Tyresta Nationalpark. 10 Oktober. Panasonic LX5. Besår av tre exponeringar. digitallt rödfilter och konverterad till Sv/v i Photoshop.

Jag kämpar vidare med personlig naturfoto. Att ta dessa bilder är tids krävande men jag kämpar på. Jag har fortfarande problem med min fot som jag vrickade kraftigt i sommar speciellt i ojämn teräng.
Jag siktar på att koma iform för flera turer i fjällen under sommaren och nästa höst så jag får kämpa på med styrka och konditionsträning.

Hur kommer jag vidare från det avbildande, dokumenterande fotografit och når en djupare berättande med ett högre konstnärligt innehåll? För mig har fotogaferandet under det sista året mest handlat om att utforska olika tekniker som panorama, rörlig kamera och multiexponeringar. Samt att se till att få tillbaka vanan att vistas i naturen regelbundet. Åtminstone det sista har jag lyckas med och jag kommer fortsätta att vara mycket ute i naturen och börja vandra igen.
Dock får jag inte till det där med det konstnärliga kvaliten.

Kategorier:Naturfoto, Skogsbild
  1. 10 oktober 2010 kl. 19:34

    Hej Thomas! Jag går lite i samma tankar som du och provar mig fram med olika tekniker. Jag tycker att du har fått till en intressant bild här, med linjespel som bildar en triangel in mot det mörka i bilden. En riktigt bra bild!
    /Kerstin

    • Eriksson Thomas
      10 oktober 2010 kl. 19:52

      Tack Kerstin
      Det är trevligt att få veta att andra har detta problem. Det verkar dock inte finnas någon enkel lösning på detta och jag ser inte riktigt hur jag skall komma vidare. Kurser kanske? Jag skall nog gå en Grövelsjö kurs nästa höst och en kurs i berättande bild på fotografiska. Dock vet jag inte hur jag skall jobba vidare själv.
      /Thomas

  2. 11 oktober 2010 kl. 18:10

    Jag skulle nog inte fundera så mycket över såna saker om jag var du utan bara plåta på och göra din egna bilder. Speciellt det svartvita skogsbilderna tycker jag du har kommit väldigt långt med och redan nått en konstnärlig kvalité! 🙂

    • Eriksson Thomas
      11 oktober 2010 kl. 18:36

      Tack för din uppmuntran Åke.
      Tyvärr kommer jag ofta till sådana punkter där jag börjar unndra över vad jag håller på med, till vilken nytta, om jag är tillräckligt bra osv. Vanligtvis löser jag det genom att ge upp, köpa mera prylar, böcker eller hoppa på många kurser. Jag försöker bryta mönstret med att hitta genvägar men tvivlet kvarstår dock. ´
      Det blir ju inte bättre av att de bilder jag gillar uppskattas inte av så många andra medan bilder som jag tycker är mediokra får beröm. Så något är ju fel och jag vet inte hur det skall lösas och jag vill inte falla tillbaka i de gammla dåliga vanorna.
      /Thomas

  3. 11 oktober 2010 kl. 18:11

    Och den här bilden är inget undantag vad gäller den konstnärliga kvalitén glömde jag säga.

    • Eriksson Thomas
      11 oktober 2010 kl. 18:36

      Tack för det men jag är inte så säker på saken
      /Thomas

  4. 12 oktober 2010 kl. 21:04

    Bilden symboliserar en kamp. Stark bild!

    //M

    • Eriksson Thomas
      13 oktober 2010 kl. 7:34

      Tack Malin
      Jag behöver all uppmuntran jag kan få just nu. Jag lånar din titel.
      /Thomas

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

