Hem > Naturfoto, Skogsbild > Personligt Naturfoto nr 12

Personligt Naturfoto nr 12

Höstskog i Tyresta National park. 10 Oktober. Panasonic LX5.

Jag prövar en nyteknik och underexponerar kraftigt i kameran sedan korrigerar jag upp exponeringen i Lightroom och använder mig av brusreducering. Detta arbetsätt ger mustigare färger än vad som erhålls vid en korrektexpnering. Jag tror också att jag förlorar dynamik men för dena typ av bilder fungar det bra. Det underlättar också att handhålla kameran om man tillåter den att underexponera.

Bilden kanske inte är så personlig och jag vet inte om den skall räknas till gruppen personlig naturfoto. vad tycker ni?

Jag har nu laggt ut min Compakt Canon G9 för försäljning. Jag har enbart använt den under ett halvår tills jag kom på att jag behövde kunna multipelexponera vilket kameran inte klarar av. Därefter gick jag över till Panasonic LX3 och kamran har inte används på två år. Får jag den inte såld kommer jag att konvertera den till IR.

Jag har nu även beställt en Zeiss 18mm/3.5 optik efter att ha sålt min Nikkor 20mm. Det blir en tung utgift. Vilket kommer tynga min ekonomi i ett halvår framåt tills pengarna är återlaggda i fonderna som jag tar dem från. Att det skall vara så svårt at hålla igen i utgifterna..

Kategorier:Naturfoto, Skogsbild
  1. 13 oktober 2010 kl. 18:56

    Spännande teknik. Visst kan det vara en personlig bild men det kan ju bara du själv svara på.
    /Birgitta

    • Thomas Eriksson
      13 oktober 2010 kl. 19:09

      Tack Birgitta.
      Just det kan jag tyvärr inte svara på.
      /Thomas

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

