Hem > Landskapsfotografi, Naturfoto > Naturfotokurs bild 4

Naturfotokurs bild 4

V. Mullsjö. 23 Oktober. Nikon D300 med Zeiss 35mm/2 och stativ.

Ännu en bild som inte uppskattades på kursen. Troligen var bilden inte tillräckligt abstrackt.

Jag skall nu byta optik på kameran till Nikon 60 mm/2.8 makro för att få tätare skogsbilder till personlig naturfoto bilderna.
Jag är inte säker på om jag skall behålla denna optik och har vissa funderingar på att gå över till Zeiss 50mm/2 macro. Mäst för den kromatiska abbreationen i Nikon optiken är hög. Nackdelen med Zeiss är att den bara har 1:2 makro medan Nikon har 1:1. Innan jag fattar ett beslut så kommer jag använda opiken under hösten för att se hur stort felet är. Jag kommer vänta med beslutet tills jag har köpt en 45mm/2.8 PC vilken skall användas till Landskap. Så beslutet om vad som jag behöver tas nog om ca ett år. Under nästa år sker inga inköp av utrustning annat än ny laptop. Jag skär även ned på kurser till endast en kortkurs på vår och en under hösten.. Höstkursen i Grövelsjön är prioriterad. Jag skall även gå igenom filter för att se om jag har de ND filter som jag behöver.

En liten fodrad dagsryggsäck är nu beställd till november kursen. Då slipper jag ta loss den ofodrade klädsäcken från min stora kameraryggsäck. Jag stötte i för många kanter på tåget, så jag behöver en lätt fodrad ryggsäck för dagsturer.
Biljetter till novemberkursen är nu köpta. Jag skall komma lite tidigare denna gång och jag får se om det går att få tillgång till rummet några timmar tidigare. Med tanke på hur de behandlade min förfrågan till förra kursen så har jag inga förhoppningar. Jag gillar inte det bemötandet och kommer troligen undvika att gå en ny kurs på denna folkhögskola under de närmaste åren, kvar är då kurserna i Grövelsjön.

Jag gillar själv denna bild men tydligen ingen annan. Vad är det för fel på bilden?

  1. 30 oktober 2010 kl. 18:52

    Måste säga att jag inte kan släppa den här bilden… den har något jag inte kan peka ut – kanske att det öppnar upp sig mot vattnet, eller att löven hänger ner i övre vänstra hörnet. Det är en magkänsla i varje fall.
    🙂 Lasse

    • Eriksson Thomas
      30 oktober 2010 kl. 19:10

      Tack Lasse,
      Jag tror att de ljusa bladen i överkant själ fokus från den V-formade kvistarna vilket jag ansåg vara punktum i bilden. Därför är inte bilden tillräckligt förenklad och det uppstår två centra i bilden. Vilket ger betraktaren en känsla av osamanhängande och orolig bild. Bilden kan föränklas genom att använda ett avtonat gråfilter på löven men jag lägger inte mera tid på denna bild.
      Jag tar nya tag imorgon det blev inget fotograferande idag.
      /Thomas

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

