Hem > Landskapsfotografi, Naturfoto > Landskapskurs bild 5

Landskapskurs bild 5

Mullsö. 23 Oktober. Nikon D300 med 35mm/2.

Denna bild höll inte häller tillräckligt hög kvalitet och blädrades snabbt förbi av läraren. Detta var den sista bilden från kursen och jag återgår nu till att ta bider till återbesöket i personlig naturfoto.

Jag läste igenom Terjes kommentarer om mina bilder från förra året och dessa var exakt som han kommenterade mna bilder i år. Jag har inte utvecklas alls på ett år.

Jag fick bra hjälp från Mullsjö folkögskola i dag när jag frågae om jag kunde komma åt rummet några timmar tidigare. Kankse de har tänkt om och inser att service bra behövs om man vill få tillbaka elever.

Jag har just nu ett nytt problem. Jag bytte min Nikon 20mm med filter diameter 62mm till en Zeiss 18mm med filterdiameter 82mm. Jag har just köpt Cokin vidvinkelhållare för att pröva om det fungerar men jag börjar tro att jag behöver gå över till Lee vidvinkelhållare då deras filter är bredare. Jag behöver kunna använda avtonade gråfilter på linsen. Så det blir nästa års inköp.
Svar från Lee: I would recommend with this lens and body combination, a 82mm Wide Angle Adaptor ring and a Foundations Kit set with two filter slots.

Planerat inöp av LEE filter system i vår:
Adater ring 58mm Wide angle 30 pund
Adater ring 62mm standard 15 pund
Adapter ring 77mm Wide angle 30 pund
Adater ring 72mm standard 15 pund
Digital Starter kit 168 pund
ND filter 0,9 nd 95 pund
ND grad Set Hard 141 pund
Tripple filter punch 20 pund

  1. 29 oktober 2010 kl. 23:51

    Såg jag denna bilden på kursen Thomas? Eller missade jag den??! Shame on me! Jag måste varit riktigt trött! Vilken bild! Jag gillar den skarpt! Bra illustration av hur skogen kändes!

    🙂 Lasse

    • Eriksson Thomas
      30 oktober 2010 kl. 0:58

      Tack Lasse.
      Jo den var med men Terje gillade inte bilden så han bläddrade snabbt förbi den.

  2. 30 oktober 2010 kl. 8:58

    Kanske den snabba bläddringen berodde på själva upplägget – att kommentera alla bilder i klump. Personligen föredrar jag att höra om bilden direkt och kunna respondera. Man får ner specifikt då.

    🙂 Lasse

    • Eriksson Thomas
      30 oktober 2010 kl. 11:53

      Hej igen Lasse
      Jag tror inte det, Terje la ju tid på dom två första bilderna.
      Surt men så är det och det är ju bra att Terje står för vad han tycker. En bedömning av en bild är meningslös för mig om inte bildbetraktaren är ärlig även om kritik är obehagligt och känns som det angriper mig som person snarare än att vara en återkoppling för att komma vidare. Det är ju viktigt tycker jag att även bilder som man tycker saknar något kommenteras av betraktaren. Själv försöker jag göra detta i bland.

      Jag skall börja med personlig naturfoto igen och köra det fram till kursen i November då det saknas 5 bra bilder. Men jag har ingen lust just nu att ta i en kamera. Speciellt tappade jag orken efter jag såg din bild tagen från Terjes bil vilket är den typ av bilder som jag strävar efter då det gäller personlig naturfoto.

      Jag har aldrig varit bra på landskapsfoto då jag är för slarvig och har svårt att koppla känslomässigt till den typ av motiv, men som i andra områden så vill man ju få veta att man gör vissa framsteg. Just nu ligger landskap nere tills jag hittar en väg att komma vidare med öppna landskap. För mig är nog lanskap det som William Turner målade och Ansel Adams fotograferade men hur tar jag sådana bilder som känns meningsfulla?

      Annars har jag nedprioriterat alla kurser under vinter och våren för att ha råd att köpa en ny bärbardator, uppgradera PS och LR samt skaffa in Lee avtonade filter till 18mm linsen. Det är nog för många saker att köpa in under det första halvåret och det tar nog hela året att få råd med detta men jag skall nog gå Grövelsjö helgkursen i höst. Jag har vissa funderingar på att ta en sommarkurs i Svalöv om Digital Naturfoto IV går nästa år. Skåne är ju fullt av öppna landskap men jag är osäker om ekonomin tillåter det..
      /Thomas

  3. 30 oktober 2010 kl. 9:00

    ?!.//<(") telefon!!!!!! Mer specifikt skall det vara!

    😦 Lasse

  4. 31 oktober 2010 kl. 9:44

    Detta tycker jag också är en mycket bra bild! Normalt sett brukar jag inte gilla landskapsbilder med mycket detaljer men här förstärker grenarna djupet och mystiken i bilden. Ge inte upp nu med landskapsbilder. Du har gjort en massa fina bilder under hösten!
    /Birgitta

    • Eriksson Thomas
      31 oktober 2010 kl. 14:46

      Tack Birgitta.
      Jag får minska mina förväntningar på utsällning och meningsfulla bilder och gå tillbaka till grunderna. Skall skriva ut några svartvita bilder och försöka hitta en väg frammåt.
      /Thomas

  5. 22 november 2010 kl. 19:36

    Bilden känns som hämtad ur en film nästan.
    Man vet inte om man ska känna behag/trolskt eller
    obehag/skräck…

    Jag gillar bilden – ärligt!
    Spännande!!

    //M

    • Eriksson Thomas
      22 november 2010 kl. 22:11

      Tack Malin
      Givetvi tar jag dina kommtarer på fullt alvar och jag tror även att du menar det du skriver. Jag vet fortfarande inte hur jag skall komma vidare och läxan jag fick av Terje i sista kursen med landskap som innehåller få detajer gör det svårt för mig att få till en bra meningsfull bild.

      Hursomhällst så var det trevligt att träffas igen
      /Thomas

  6. 22 november 2010 kl. 22:32

    Det ska inte vara lätt… så uppgiften blir tuff, men jag är övertygad om att du klarar det. Så det är bara att ge sig på det när du får tid och allt som behövs!

    Det var trevligt att träffas igen, säger jag också 🙂

    //M

    • Eriksson Thomas
      23 november 2010 kl. 10:41

      Tack Malin.
      Lätt blir det inte då jag måste nu få igång bilen och få den igenom bilprovningen så jag kan köra runt och hitta bra ställen för att fotografera landskap med få detaljer. Det är ju mera öppna landskap än skog som gäller i så fall och det finns inte så många områden i min närmiljö som uppfyller dessa krav och som jag kan nå komunalt inom en rimlig tid.

      Det tar nog hela nästa år att lösa uppgiften med någorlunda kvalitet på bilderna men jag har tänkt att endast gå Grövelsjö helgkursen under hösten, och Rovdjurskurs i maj om den går, samt enskild dag givetvis så jag har ju tid på mig. Kanske fuskar jag med statslanskap först tills bilen fungerar. Just nu är det reparation av fasta datorn som gäller för att få ingång FS igen och kalibrera skärm på min fasta dator.
      /Thomas

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

