Hem > Fågel, Naturfoto > Kanadagäss

Kanadagäss

Kanadagäss. Hanninge. 31 Oktober. Panasonic LX5. Digital grönfilter.

Ännu en fågelbild. Jag kanske går en fågelfotokurs om två år om jag hinner träna mera på fågelfoto.
Hur stora behöver fåglar vara för att kalla det en fågelbild?

Kategorier:Fågel, Naturfoto
  1. 02 november 2010 kl. 0:00

    Jag gillar bilden! Det händer mycket i vattnet i förgrunden, i mellangrunden går det ljusa gräset på tvärs och sen i bakgrunden ser man ju klart att det är en hop fåglar! 🙂
    Kerstin

    • Eriksson Thomas
      02 november 2010 kl. 9:35

      Tack Kerstin
      /Thomas

  2. 03 november 2010 kl. 23:47

    Jag tycker att dina gäss är precis lagom stora! En fågelbild kan vara allt från ett porträtt eller till och med detaljer från fjäderdräkten till en liten men viktig prick i ett landskap – om du frågar mig. Fällan med fågelfotografi är när det blir mittemellan, varken en närbild att fascineras av eller ett välkomponerat landskap där fågeln blir pricken över i. I dessa mellanlägen blir det ofta trista fågelbilder tycker jag. Din bild klarar sig utan tvekan som en ”fågelilandskapsbild” 🙂

    /Anna

    • Thomas Eriksson
      05 november 2010 kl. 12:13

      Tack Anna
      Jag är ju ingen fågelfotograf så jag provar mig fram på olika motiv och situationer för att se hur resultatet blir.

      Skall jag ta närbilder på djur/fågel så vill jag ha ett tema eller visa fågeln/djurets personlighet. Det sista är fortfarande för svårt för mig att klara av så jag arbeter mäst med koncept/tema i djur/fågelfotografering.

      Jag arbetar lite anorlunda med landskap, där har jag svårt för öppna landskap då jag inte arbetar tillräckligt seriöst med ljuset. Vilket förövrigt är mitt mål att jag skall lära mig att använda mig av under nästa års fotograferande, så det blir öppet lanskap under hela nästa år. Jag hoppas har därför råd med Grövelsjöhelgen under nästa höst på grund av detta och komma iväg dit på en egen helg innan dess.

      Just nu är det lite stökigt och lite fotograferande från min sida men det mest kamera teknik och slutna/personliga landskap som jag arbetar med fram till november kursen. Jag behärskar inte riktigt multiexponering ännu så jag arbetar med det året ut.
      /Thomas

  3. 07 november 2010 kl. 11:28

    Ett fågelfotografi som jag tycker är väldigt bra. Du besvarar ju din egen fråga.
    /Mathias

    • Eriksson Thomas
      07 november 2010 kl. 15:18

      Tack Mathias.
      Din kommentar sporrar mig att göra nya försök.
      Min plan är att ta en fågelfotografikurs om två år om jag lyckas få fram 10 bra fågelbilder.
      /Thomas

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

