Hem > Naturfoto > Börjar på en ny portfolio av minimalistiska naturbilder

Börjar på en ny portfolio av minimalistiska naturbilder

Collage bestående av bilder hämtade från Nasa. http://www.nasa.gov. Bearbetad i Photoshop. Bilden är inspirerad av Malevich

Under återträffen i personlig naturfoto så fick jag en läxa av läraren Terje Hellesö. Läxan bestod av att fotografera landskapsbilder med få detaljer (heliga talet tre). Det har nu tagit en vecka innan uppgiften börjar få någon form och jag har kommit fram till att jag inte behöver någon ny utrustning för att kunna klara av uppgiften, möjligtvis avtonade gråfilter till Zeiss 18mm optiken men dessa är redan på inköpslistan för nästa år.

Det jag behöver göra är att studera rysk modernism över julen. Såsom rysk avant-garde 1890 till1930, vilket bestod av futurismen och den abstrakta konsten som:
Suprematism Black Square (Malevich, 1913) och El Lissitzky, Beat the Whites With the Red Wedge, lithograph, 1919,
Konstruktivism Alexander Rodchenko, Dance. An Objectless Composition, 1915
Abstrakt Expressionist, Wassily Kandinsky, ”On White II”, 1923??,
Det kan därför bli en period på några veckor där jag inte hinner fotografera så mycket då tiden tas upp av städning, julbestyr och konststudier.

Vidare har jag funderat över hur jag skall fortsätta med kursandet inför nästa år och har kommit fram till att jag kommer gå på en enskild dag hos Terje samt Grövelsjön kursen under hösten. Därefter tar jag vinterkursen i Grövelsjön. Ett frågetecken finns om Rovdjurskursen kommer att gå i Maj men jag kommer lägga undan pengar för den kursen.
Tyvärr blir det ett köp av bärbar dator under hösten så jag behöver spara pengar till denna och det drar ner på antal kurser som jag tar under året.

Annars fortsätter jag att vara ute i naturen och vandra mera under det kommande året då det är viktigt att det blir till en vana igen och jag behöver arbeta på att göra saker regelbundet. Jag har lätt för att planera in saker men svårt för att utföra dem. Så jag fortsätter med att arbeta på regelbundenheten och få in träning några gånger i veckan till en vana. Jag har just nu köpt dubbar till joggingskorna så det skall bli intressant och se hur de fungerar. Under de närmaste veckorna så skall jag spinna 1 gång/vecka, jogga 1 gång/vecka och styrketräna en gång i veckan. Vidare bör jag ta långa promenader några dagar men det viktigaste är att hålla schemat under december.

Kategorier:Naturfoto
  1. 28 november 2010 kl. 17:08

    Ambitiöst att jogga i detta väder :0) Jag håller också på att planera in framtida fotoprojekt, men har inte kommit så långt i planerna som du än. Jag kan också vara lite dåliga på att göra det jag tänkt, så jag har tänkt mig att inte ha en alltför hög ambitionsnivå. Hemma i soffan känns ju allt så enkelt, men så skall man ut också…! Lycka till med dina projekt!

    • Eriksson Thomas
      28 november 2010 kl. 18:28

      Tack Cecilla
      Jag har misslyckats så mycket med mina planer under de sista åren så jag har inte så något val utan måste träna på att genomföra dem. Just regelbundenhet är min svaga sida och den måste jag stärka. I dagens samhälle måste man vara handligskraftig och det får jag försöka uppnå igen. Jag försökt allt, begränsa mig till en sak, göra flera saker samtidigt, planera in regelbundenhet i allmenackor/outlook så tid finns. Inget har fungerat någon längre tid. Det jobbigast är när man hoppar på en kurs men studerar för lite och att den sedan rinner ut i sanden. Jag har till ock med skurit ned på bokläsandet men då ägnade jag mer till åt att surfa på nätet.
      Hur jag skall komma vidare vet jag inte just nu annat än att jag måste klara av det regelbunder.
      P:S Jag såg att du har skrivit massor med bok kommentarer och jag skall läsa igenom dessa.
      /Thomas

      • 01 december 2010 kl. 20:29

        Jag känner igen mycket av det där. Det är minsann inte lätt att få tiden att räcka till allt man vill och till allt man måste. Och ofta är det lättare att bara sitta kvar i soffan. Men man får försöka se det positiva i det man gör och försöka låta bli att tänka på det man inte gör.

  2. 28 november 2010 kl. 18:22

    Wow, vilka planer du har! Jag är imponerad över hur mycket du har funderat på hur du ska lägga upp projektet och vad du bör göra för att nå dit du vill.

    Lycka till!
    /Karin

    • Eriksson Thomas
      28 november 2010 kl. 18:36

      Tack Karin
      Det skall genomföras också. Vilket är mitt stora problem.
      Jag tror nog att jag klarar att ta bilderna, då jag inte har så stora krav på deras kvalitet utan bara att de uppfyller Terjes krav på minimalism utan det är vandring och regelbunden träning jag brukar misslyckas med. Jag brukar ju kombinera vandring och foto för att få något utfört. Landskap är svårare då jag måste leta upp motiven och inte kan gå några timmar i skogen med kameran, vilket jag har vant mig under hösten att göra och de har fungerat till höstens kurser
      /Thomas

  3. 28 november 2010 kl. 19:08

    Haha, jag är ju likadan, har jättesvårt att genomföra saker. Tyvärr.
    Och jag vet vad du menar med att det är svårare med landskapsbilder. Jag är ju van att kräla omkring i trädgården, men om jag ska försöka ta lite mer landskapsbilder så kräver det lite mer tid och planering.

    • Eriksson Thomas
      28 november 2010 kl. 20:29

      Jag bor ju i en lägenhet så jag måste komma ut för att fotografera.
      Inget fel att fotografera i trädgården. Josef Sudek gav ut en hel bok med bilder som han fotograferade genom fönstret på sin atelje.

      Jag har aldrig lyckas med landskapsbilder. Troligtvis för att jag inte har lagt den tid som behövs för att hitta motiv och vara där innan solen går upp eller ner. Det är åtminstone lättare med digitalkameran då man ser direkt om jag måste ta om bilden. Sedan har jag slarvat med förgrunden och bilderna har saknat djup. Nu måste jag ta tag i detta under nästa år och åtminstone göra ett bra försök, även om jag inte fortsätter att fotografera öppna landskap efter det att portfolion är klar. Målet är 30 bilder till oktober.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

