Hem > Uncategorized > Påbörjar läxa från 08 Nattfotografering över Jul

Påbörjar läxa från 08 Nattfotografering över Jul

Sollentuna. 5 December. Panasonic LX5 trippelexponering.

Under en kurs i fotografering som gick hösten 08 och var utgiven av Terje Hellesö, så fick jag som läxa att fotografera under natten. Denna läxa har legat nere sedan dess. Jag har nu beslutat att ta tag i detta och producera 20 nattbilder på landskap.
Till landskap räknar jag också stadslandskap. Jag kommer enbart att använda digitala kameror.

Jag har haft som mål att ta fram lika många analoga bilder också och sedan skanna in dem för att kunna jämföra brus och skärpa. Just nu känns det för omständligt att ta med den analoga delen och jag kommer nog inte att orka med den, så jag förenklar och antar att läxan gäller enbart digitala kameror. Jag lägga upp den analoga nattfotograferingen som en separat projekt vilket också kommer att inkludera en träning i hur man skannar analoga bilder, jag har inskaffat några DVD om detta som inte har hunnit gås igenom ännu, samt uppgradera dators mer RAM minne till 3 G så att Photoshop CS 5 fungerar bättre med windows XP samt damma av dia skannrarna. Projektet kommer att startas upp under våren.

Jag kom på att jag har kvar en uppgift att avsluta vilket är att skriva ut SV bilder. Jag läggewr upp detta som ett eget projekt och skall skriva ut en svartvit bild på Crimson. Jag fick alderig färgbilderna att bli bra på denna utskrift tjänst men jag skall prova med svartvit bild också. Uppgiften är från 09 då jag gick en svart vitt digitalfoto kurs sedan fick jag även detta i läxa hos terje Hellesö kurs i personlig Naturfoto i somras.

Kategorier:Uncategorized
  1. 05 december 2010 kl. 19:46

    Nattfoto har jag aldrig provat. Jag är inte så mycket för stativ! Lycka till ditt projekt!

    • Eriksson Thomas
      05 december 2010 kl. 21:53

      Tack
      Jag skall göra ett allvarligt försök.
      Det blir nog några sena kvällar under julledigheten.
      /Thomas

  2. 06 december 2010 kl. 9:05

    Härlig bild. Och spännande!!!

    – Du har vunnit en almanacka. Kan du maila mig din adress?

    mats@concret.se

    • Eriksson Thomas
      06 december 2010 kl. 19:44

      Tack Mats,
      Oj, Första gången jag vinner något.
      Skall du ha porto avgift?
      Jag har skickat adress på ditt epostadress
      /Thomas

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

