Hem > Naturfoto > Minimalistisk naturfoto bild 8

Minimalistisk naturfoto bild 8


Gren. Norberg den 28 december. Panasonic LX5.

Batteriet räcker bara halva tiden i -9C kyla. Skall jag åka på en fotokurs under vinter som jag planerar att göra om ett år så blir det att skaffa mera backup batterier. Ett extra batteri räcker inte långt, så det blir bara att lägga till extra batterier till kompakt och DSLR kameran till listan att skaffa under året.

Jag är inte bra på dessa minimala natur bilder. Jag kan tänka ut kompositionen logiskt men jag får inget känslomässig återkoppling. Vilket gör det mycket tråkigt att fotografera men jag får försöka att stå ut tills jag har tagit 30 bilder..

Personligen tycker jag denna bild är den mest intressanta hittills i serien. Den har en sublim känsla i sig som de andra saknar.

Kategorier:Naturfoto
  1. 28 december 2010 kl. 18:37

    Hihi, jag tänkte just skriva ”visst är det roligt att fota minimalistiskt?” – men så såg jag slutet på din text. 🙂
    Har du funderat vad du vill förmedla innan du sticker ut? Hopp, glädje, sorg, oro… Växter, strån, löv, stenar, pinnar osv är fantastiska på att uttrycka allt det där.

    • Eriksson Thomas
      28 december 2010 kl. 19:38

      Hej Karin,
      Nej, det handlar just nu mest om att komma ut för att röra på mig men jag får nog planera mera nästa gång. Jag har har haft svårt att komma ut sedan sista kursen och vill jag inte krångla till det. Jag vet att man skall veta vad man vill förmedla innan om man skall ta en mer konstnärlig bild så jag kanske håller på med teknikstudier.

      Jag försöker åtminstone hitta ett sätt att få rörelse i bilden. Jag provar mig fram med kvadratisk och rektangulärt format samt olika placeringar i bilden av huvudmotivet.
      /Thomas

  2. 28 december 2010 kl. 19:50

    Fast ibland får man väldigt bra bilder utan att planera också… Ibland bara finns motivet/bilden där och man hade kanske inte ens i sin vildaste fantasi kunnat förutspå det. Så är det iaf ofta för mig. 🙂

    Jag gillar att kolla in din serie iaf!

    • Eriksson Thomas
      28 december 2010 kl. 21:06

      Tack Karin.
      Jag fotograferar mest på känsla. Det kan ta en stund att sortera ut bilderna efteråt. Jag har speciellt svårt att välja ut den rätta bilden från en utflykt eftersom jag redan har en koppling till dem och har en tendens att välja ut för många bilder att ladda upp i bloggen och då blir det många som inte riktigt håller måttet. Ofta tycker andra om en helt annan bild än den jag valde ut som det bästa bilden. Vet inte just nu hur jag skall komma förbi detta handikapp. Kanske behöver att ta mera kurser hos Terje, dock håller jag ner antalet kurser under nästa år till enbart en höstkurs och en personlig dag så jag får försöka arbeta i egna projekt och arbeta i temor under tiden.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

