Hem > Konstfoto > Nattfotografering nr 3

Nattfotografering nr 3


Steg. Träning i Diptyk. Panasonic LX5

Iden bakom Diptyk
Hjärnan söker hela tiden sammanhang men om det skall ske omedvetet bör avståndet i mellan bilderna inte vara för stort utan de skall ligga bredvid varandra. Känslan som den första bilden framkallar hos betraktaren förs vidare till nästa bild och ger denna bild en ny mening än om den betraktas separat.

Regler för Diptyk
Behåll samma bildformat på båda bilderna
Behåll samma färgton
Använd inte två lika starka bilder utan den ena bilden bör vara svagare.

Kategorier:Konstfoto
  1. 29 mars 2011 kl. 21:21

    Intressant sammansättning, Thomas! Ser fram emot flera bilder i den här stilen av dig. Tack för diptyk-infon!
    /Rikard

    • Eriksson Thomas
      01 april 2011 kl. 12:38

      Tack Rikard
      Jag har satsat på kvantitet snarare än kvalitet under den sista tiden men nu börjar jag åter att ladda upp färre bilder som håller istället.
      /Thomas

  2. 31 mars 2011 kl. 19:18

    Mycket spännande. Särskilt den vänstra bilden.
    Hoppas allt är bra!

    • Eriksson Thomas
      01 april 2011 kl. 12:42

      Tack Mats,
      Det är mera denna typ av bilder som jag personligen tycker om, snarare än de minimalistiska. Jag har slarvat för mycket med bildkvaliten under sista tiden men nu återgår jag till att vara mer självkritiskt och jag kommer att ladda upp färre bilder men med bättre kvalitet.

      I år är det ett mellan år, där jag främst sattsar på att få ordning på min ekonomi och att komma i god fysisk form. Fotografiet har därför kommit lite i andra hand.

      Jag önskar att gratuela dig till medlemsskapet i N. Det behövs mer kreativa fotografer där.

      P.S. Jag har tappat bort mitt password så jag har inte kunnat kommentera dina bilder på ett tag men jag skall försöka få tag i ett nytt.
      /Thomas

  3. 01 april 2011 kl. 20:39

    De här tycker jag om. Den ena bilden suger in och den andra motar bort. Bägge är lite skrämmande och dramatiska, på ett svårbestämt sätt. De ställer många frågor och förstärker varandra, i mina ögon. Mvh /Mathias

    • Eriksson Thomas
      02 april 2011 kl. 15:31

      Tack Mathias
      Jag var inte så säker på om den vänstra bilden passade in i diptyken, men av era kommentarer att dömma så fungerar den ihop med den andra bilden.
      /Thomas

  4. 08 april 2011 kl. 19:18

    Jättefint bildpar som åxå bjuder in till noggrannare betraktning var och en för sig.

    • 09 april 2011 kl. 12:51

      Tack Kristina,
      Det var trevligt att prova p denna teknik, jag ser det som en övng i hur man kombinerar ihop bilder till böcker och utställningar.
      /Thomas

  5. 19 april 2011 kl. 10:33

    Spännande diptyk.

    Gillar symboliken – att se ut och att se in.
    Stå utanför och se in.
    Stå innanför och se ut.

    //M

    • Eriksson Thomas
      21 april 2011 kl. 19:48

      Tack Malin,
      En fin tolkning, djupare än min ide. Jag tog fönsterbilden först sedan var jag tillbaka till huset när jag såg trappan. Ville ha en känsla av förfall.
      /Thomas

  6. 22 april 2011 kl. 15:14

    Spännande bild Thomas!! Eller ska man säga bilder? 🙂

    • Eriksson Thomas
      22 april 2011 kl. 21:10

      Tack Åke
      /Thomas

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

