Hem > Naturfoto > Personlig Naturfoto bild 29

Personlig Naturfoto bild 29

The Desert Seen. Sollentuna 22 april. Panasonic LX5.

Trots prist på talang så fortsätter jag att arbeta med personligt naturfoto. Har man som jag svårt att lära så tar det tid. Denna bild är inspirerad av Lee Friedlanders bok, The Desert Seen. Mitt mål är att spegla min inre på naturen jag ser.
/Thomas

Kategorier:Naturfoto
  1. 22 april 2011 kl. 15:41

    Glad Påsk!
    Om bilden visar ditt inre så tolkar jag det som om du är ganska central figur i din omgivning som kan te sig ganska gyttrig… Är det så?
    Du tar fina underfundiga bilder som ger eftertanke tycker jag

    • Eriksson Thomas
      23 april 2011 kl. 10:14

      Tack Kristina för din analys av bilden.

      Denna bild var inspirerad av Friedlander bilder av Sonora öken där han arbetade att ta fram dess hårdhet genom använda ett direkt hårt ljus, samt han tog bilder rakt på och i centerperspektiv.

      Jag tror att han vill återskapa en känsla av dokumentär 50-tal, där tidningsbilder från 40 och 50 talet var tagna direkt på med stark blixt. Varför han valde detta kan ju bero på något i hans barndom, enligt boken var han ofta ute i naturen som barn och vad jag känner till så kom han igång med konstfoto i hemma och statsmiljö på tidigt 60-tal.

      Själv vill jag få fram den öken lika statsmiljön och även själens klimat, varför denna sätt att ljussätta passar bra då det visuella stärkts och förmedlar budskapet bättre än ett mer indirekt mjukare ljus.
      /Thomas.

  2. 23 april 2011 kl. 14:12

    Jag tänker på vissa av Stina Deurells bilder när jag ser din lilla magra buske. Tänk att tränga fram så där mot alla odds. Kanske inte lika stor ock tjusig som kusinen i den goda jorden men vilka mönster den har skapat av sina ynkliga grenar.

    Glad Påsk!

    /Anna

    • Eriksson Thomas
      25 april 2011 kl. 2:36

      Tack Anna,
      Glad Påsk Själv,
      /Thomas

  3. 06 maj 2011 kl. 18:18

    En bra bild som visar dig som person. Underfundig. Verkar lätt att förstå vid första ögonblicket men gömmer oväntade sidor.
    /Birgitta

    • Eriksson Thomas
      08 maj 2011 kl. 3:05

      Oj, Tack Birgitta.
      Bilden tog tid att planera och jag funderade mycket på denna innan jag gick tillbaka och fotograferade,.
      /Thomas

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

