Hem > Naturfoto > Tyresta Nationalpark nr 6

Tyresta Nationalpark nr 6

Misslyckad Bäverdamm. 7 Maj.Tyresta Nationalpark. Panasonic LX5.

En påbörjad bäverdamm som aldrig slutfördes. Är bävrarna bortskrämda av alla turister eller har nationalparkens förvaltare skjutit bort dessa?

Kategorier:Naturfoto
  1. 23 maj 2011 kl. 21:20

    Jag gillar det här!!
    Kaos men ett ordnat kaos.
    Nu är du väl ändå fotograf Thonas???!!

    • Thomas Eriksson
      24 maj 2011 kl. 11:38

      Tack Malin.
      Nej, jag är inte fotograf men jag arbetar mot det grenom att studera olika fotografer och försöka härma dem??

      Jag tror personligen att man blir fotograf när man har haft sin första utställning. Att enbart fotografera för hårdisken och byrålådan som jag gör utvecklar inte bildseendet. Resultatet blir ju bara meningslöst kneppande och dyra teknikstuder.

      Utan att arbeta i temor mot en deadline som en utställning, bok eller en tidninsartikel lever man i ett vakum där bildseendet och de naritativa kunskaperna tvinar bort eller aldrig utvecklas.
      Det blir en mental dödskamp som sakta förloras över tiden och mynnar ut i intet och livet rinner bort till ingen nytta.

      Till en viss del hjälper kurser, men om man inte kan styra upp sina egna projekt med temor och deline är det enbart en tillfällig hjäp innan likstelheten åter träder in.

      Min önske lista på kurser idag är
      – Gå om Portfolio med William Niell
      – Naritativt projekt fotografiska
      – Enskild dag Terje

      Därefter är det kanske kortkurser då och då för att komma hemifrån.
      Exempelvis Grövelsjön höst och vinter samt Rovdjursfoto och kanse makro.

      /Thomas

  2. 28 maj 2011 kl. 20:10

    Att vara fotograf handlar väl inte om att ”härma”, vilket jag inte tror att du gör. Du gör dina bilder, möjligen inspirerad av andra.

    Jag studerar inte andra fotografers bilder, jag njuter av andra fotografers bilder och inspireras, men jag gör mina bilder. Ofta kan man hitta en likasinnad fotograf, som man inte ens kände till innan.

    Du är fotograf eftersom du ser och du gör bilder. Sen om du inte har det som yrke är ju en annan sak, man är inte fotograf för att man har det som yrke. Många har det som yrke utan att ”SE”.

    Man lever endast i ett vakuum om man ställer sig in på det. Du kan inte släppa lite på dom där funderingarna tror du? Visst är det bra att arbeta med ett eget projekt/tema, men man får inte bli låst av det och känna att man inte utvecklas.

    Du utvecklas ju hela tiden. Om du inte tror mig så är det så.

    Hoppas ändå vi ses framöver på nån kurs med T.

    //M

    • Eriksson Thomas
      28 maj 2011 kl. 21:30

      Tack för dina tankar.
      Jag tror att härma är ett sätt att lära. Hur man lär sig är ju väldigt personligt och just nu provar jag detta sätt. Man hittar kanske ett sätt som fungerar så småningom. Själv har jag svårt med att hitta en mening med mitt fotograferande och det är frustrerande. Kanske det hjälper att gå mera på utställningar och jag skall göra detta mera under året.

      Jag har stora svårigheter med att läsa fotografiska böcker och det tar lång tid om jag inte enbart bläddrar i dem. Det tar tid att fundera över vad fotografen vill med bilderna och jag tröttnar snabbt. Exempelvis har jag ännu inte läst Terjes bok ”min plats i ljuset”. Just nu läser jag dock Josef Sudek bok ”Minosi Forest” och försöker återskapa en svärta i mina bilder som finns i hans bilder.

      Jag har läst mycket rekommendationer på hur man skall komma vidare och dessa råd verkar i stort gå ut på att arbeta på portfolios, i projektform med en fix sluttid. Samt att inte fasta i en komfortzon. Jag lägger till att få en återkoppling på bilderna som en viktig del.

      Jag återhämtar min ekonomin i år och bygger upp en ekonomisk buffer igen. Men jag hoppas kunna gå en helgkurs i Grövelsjön under hösten i alla fall om jag inte klantar bort ekonomin igen. Nästa år blir det nog en kurs hos Terje igen macro och/eller djurfoto tror jag. Jag vill också gå vinterkursen i Grövelsjön men i dagsläget vet jag inte om jag har råd med detta i vinter.
      /Thomas

  3. 31 maj 2011 kl. 7:24

    Mina projekt är oftast pågående utan någon sluttid.
    Kortare projekt kan man ha en sluttid på, men sen
    finns det ju livsprojekt också. Kanske ska du se några av
    dina projekt som livsprojekt utan särskild deadline/sluttid?
    Låta det ta tid, låta sig utvecklas!
    Titta på bilder är bra, gå på utställningar är bra, lyssna
    på musik är bra, skissa är bra!

    Det är bra att ta till sig rekommendationer, men man ska
    också lyssna på sig själv, vad man själv vill och känner!

    Lycka till!!

    • Thomas Eriksson
      31 maj 2011 kl. 7:57

      Taqck Malin,
      Jag får fundera vidare på detta.
      Jag tror jag måste ha en återkoppling på det jag gör, att hitta en mening. Annars blir det bara enny en av dessa meningsläsa fotografier som bleks av solen på soptippen. Ett kvitto på ett liv utan rötter.
      /Thomas

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

