Hem > Uncategorized > Fotografering ligger nere beroende på osäkerhet i hur jag skall gå vidare med bild.

Fotografering ligger nere beroende på osäkerhet i hur jag skall gå vidare med bild.

Nu känns det som en period i mitt liv har tagit slut. Jag kan inte se hur jag kan utvecklas vidare i bild. Även en ostadig ekonomi sätter stop för vidare kurser ovh det kanske är dags att sluta med bild helt och hållet.

Nedan listar jag upp kommentarer från olika fotografer som jag har sparat påmig genom åren.

Kvarvarade läxor:
1. Fotografera siluetter från 09; Try this — shoot silhouettes. Any subject. Make sure they are simple and not complex, and that they have elegant shapes.
2. Nattfotografering läxa från 08. Stoppad

LÄRARKOMMENTARER:
1) Självkännedom
Utgå från dig själv och fundera på om vad och varför du vill berätta, fotografi är ett språk. Börja inifrån och gå utåt. Vilken musik, litteratur och bilder gillar du? Men du måste inte bestämma dig, låta känslan styra, som när du lyssnar på musik. och försök sedan ta dessa bilder.

2) Visuell design av en bild
Vad vill du själv med bilden? Vet du det så kan du välja utsnitt där denna ide förstärks så att bildens visuella tyngd ökar.
Man bör fråga sig:
– Vad skall centrum hos bilden vara?
– Vad är det andra viktigaste centrum i bilden?
– Hur kopplas dessa centrum ihop, utan att tappa bildbetraktaren?
– Finns det ett störande element som hindrar bilbetraktaren att följa din tanke?

3) Gestaltning/Tema:
Visualisera vad du vill innan fotograferandet och arbeta med temor i projektform. Tänk efter vad du vill berätta med bilden, var inte rädd för att i viss mån tillrättavisa personer i bild, för att nå fram med ditt budskap. Fundera över om huvudingrediens skall vara miljöer, detaljer, former eller ytor? Om du är intresserad av att visa miljöer så tänk ut vad det är som lockar dig. Är det exempelvis ensamhet och ned gångenhet eller arkitektur? Se till att lyfta fram temat i gestaltning och fundera på vad kan du göra för att lyfta fram just de kvalitéer som förmedlar detta.

Bestäm själv vad du tycker om dina egna bilder och på vilket sätt du kan göra dem bättre, våga experimentera.
När du fått till några bra bilder så gör förstoringar och sätt upp dem på väggen, titta på dom ofta och känn dig nöjd så att du kan komma vidare.

4) Fotouppdrag:
Besvara dessa frågor när du planerar ett fotouppdrag
– Hur ska du fotografera det? Varför?
– Har du tänkt dig att använda något speciellt visuellt grepp och iså fall varför/varför inte?
– Sv/v, färg eller både och samt besvara frågan varför/varför inte
– Har du tänkt dig någon speciell ljusprofil iså fall varför/varför inte?
– Rekvisita eller inte, besvara också frågan varför/varför inte?
– Vilka eventuella problem tror du kan uppkomma och hur tänker du lösa dessa?

Terje Hellesö om bilder
– Oftast brukar det vara så att jag har en klar idé om vilket område jag ska åka till, vilka motiv jag vill arbeta med – och sedan åker jag dit. Jag tar med den utrustning jag behöver och planerar in den tiden jag tycker jag behöver för att lyckas. Ibland blir det mindre välplanerade utflykter, ofta rekognoseringar – men vilket område jag ska åka till bestäms alltid innan. Bakom varje idé ligger ett tålmodigt och målmedvetet arbete med många misslyckanden.

– Bildskapande processen handlar mer om att känna fram bilden än att tänka exponering, bländaröppning och slutartid. En stark visuell bild kan också vara ful, äcklig, frånstötande, provocerande, smaklös mm. De bästa bilderna gör jag när jag reagerar starkt emotionellt på något; antingen det är motiv, koncept, samhällsengagemang, ljus/mörker mm. En bra är en bild som berör och som känns personlig och nyskapande och bild man inte tröttnar på.

– Jag jobbar med en viss sorts bilder. Ett koncept, en tanke, en inriktning. Tanken är ett annorlunda bildspel, en framtida utställning och möjligtvis i förlängningen en bok.

– Många fotografer gör misstaget, genom att skärma av och att förenkla sina bilder blir det bilder som är för endimensionella.– de egna bilderna känns livlösa och opersonliga. Dessutom är det bilder som man snabbt tröttnar på. De duktiga fotograferna har inte enbart ett selektivt seende, utan även ett väl utvecklat simultant seende. De har lärt sig att alltid se flera motiv samtidigt. Varje detalj som det selektiva seendet upptäcker placeras även in i ett sammanhang – i ett speciellt ljus och i en unik komposition. De olika detaljerna i bilden berättar något tillsammans- Det handlar om att utveckla bildspråket, förfina tekniken och testa nya tekniker – och att arbeta med vissa motiv under längre perioder för att fördjupa mig än mer. Genom att lära visuell koder ändrar och förstorar fotografierna våra föreställningar om vad som är värt att betrakta.

Nina Grundemark;
(Happy Horse) definierar konst enligt följande:
– Konst är det som bryter mot kulturen. Motsatsen mot stereotyper och idealer.
– Jag vill se en skillnad mellan det rent fotografiska och det konstnärliga. Fotografiet är att fånga en del av ett skeende, en ögonblicksbild. Konsten är att iscensätta, skapa, bygga upp, lura ögat, väcka nya sinnen.

Brenda Tharp
-Good photographs are the results of combining the right and left brain processes. First, it’s important to begin the process with getting clear on what it is that you want to express with the photo you are making. This is the right brain saying ”I really like the texture” or ”I’m drawn to the lines that lead you into the scene”. But this clarification of what you see/like helps you make decisions on what lens/focal length, what aperture, and shutter will be the best. It will also help you make a decision on viewpoint/position.
After that, the left brain takes over to make it all come together in terms of composition, exposure, etc.

Ansel Adams
– No man has the right to dictate what other men should perceive, create or produce, but all should be encouraged to reveal themselves, their perceptions and emotions, and to build confidence in the creative spirit.

– To photograph truthfully and effectively is to see beneath the surfaces and record the qualities of nature and humanity which live or are latent in all things.

A good photograph is knowing where to stand.
A great photograph is one that fully expresses what one feels, in the deepest sense, about what is being photographed.
A true photograph need not be explained, nor can it be contained in words.

Oleg Novikov
There is only one way to get to a higher level: continue shooting as much as possible, as well as look at other people’s work as often as you can. It is always the case that we spend quite a long time on the ”plateau”, i.e. seemingly not improving or growing much, but it is only a question of time when we start climbing and get to a higher level if we keep at it long enough.

William Neill:
-Selection of photographs: Photographing a theme is an evolutionary process! Do you have passion for the theme? And can you conveniently access the subject? The more you can access the subject, the more you will be able to refine your portfolio with new work.
-Tell a story using the pictures. Pursue images that inspire you, then the story becomes your story.
It is good to assess oneself, but not too much. Trust your instincts and heart more than your brain!
– Including too much in the pictures when using wide angle: I would first practice capturing what you see and feel, no matter the lens. You are good at this already. I wouldn’t force yourself to practice with a certain lens. Practice realizing your vision. When you do use wide angle, then practice…

BÅRD LØKEN:
Jeg har jobbet målbevisst over lengre tid. Jeg har hatt stor glede av det, kanskje mest fordi jeg har hatt et mål og en plan å jobbe etter. I arbeidet med et bokprosjekt bør man ha nok tid til at man rekker å møte seg selv i døra, at man oppdager hvor dårlige ideer og forutsigbare løsninger man opprinnelig hadde da man startet på prosjektet. At man får et bevisst forhold til det foutsigbare synes jeg er viktig for at man skal kunne åpne seg for nye ideer og løsninger.

PÅL HERMANSEN
Många naturfotografer har dålig koll på vad konstfotografi egentligen är. De tycks mena att om man rör lite på kameran och gör ”suddiga” bilder, så gör man konst. Hur ofta har man inte sett tiltade björkskogar som uttryck för konstnärlig naturfotografi? Då kopierar fotograferna varandra i långa rader och tycker de är mycket konstnärliga. Vad man i bästa fall uppnår är dekorativa, visuella effekter. Men konst? Knappast.Det är viktigt att ha något att berätta, inte bara visa vackra bilder. En bild består utav en kombination av form och innehåll antigen mycket enkla eller mycket komplicerade bilder, gärna sådana där det finns mänskliga element och modernistisk estetik, men också det postmoderna och konseptuella.Livet för en fotograf, naturfotograf eller inte, borde därför vara en ständig sökan efter kunnande, att utveckla sig som person, hela tiden vara nyfiken på livet och världen, engagera sig i viktiga frågor – och så forma fotografiska idéer och bilder utifrån den helheten…

Rob Sheppard
Storytelling Photos or how to engage viewers in thoughts about your subject.It’s an account of incidents or events and to give theme a identity it force the viewer to focus on what is important about the subject and showing connections. What can you add with the ”and…?”
The plot of a narrative or dramatic work – any time you can show something that happens over time or the possibility of something about to happen.
Wide shot show the context to the subject and action
Medium shot that focuses us on relationships, actions and interactions of a subject.
Close shot makes the viewer really hone in on details of a subject.

Konstfoto underlag och citat från Samuel Poromaa och Lars Nordström
Ett medvetet och långsiktigt förhållningssätt till sitt uttryck medvetenheten bakom, dvs vad uttryckssättet används till. Denna metakommunikation kräver ett slags samförstånd mellan konstskapare och betraktare, att den senare har kunskap om traditioner och förstår poängen med det hela underlättar men det viktigaste är huruvida en bild, påverkar mig som betraktare.
Det är en estetiskt fotografi men får gärna berätta något, förmedla infallsvinklar på moral, politik, filosofi vilket är viktigt inom galleri och instutitioner, Gallerierna utgår för det mesta från ett kommersiellt synsätt av naturliga skäl; ”vad är det som säljer och vad säljer inte? institutionerna vill sälja sitt eget varumärke
Många av de bilder jag fångas av i fotohistorien är otydliga när det kommer till betydelse, men de har ofta flera lager, ibland motstridiga, och fångar in ett ögonblick, stämning, eller en komposition som lever.

Göran Segeholm.
Jag tror att så länge genren definierar sig själv som ”naturfotografi” så kommer den i huvudsak att attrahera människor som är intresserade av natur. Etiketten ”naturfotografi” kan fungera avskräckande på dem som inte har detta förhållande. ”Men jag är inte intresserad av natur”, och så är det bra med det. Du använder själv ordet ”kulturelit”. Nå, vad är ”kultur” då? Tja, det är faktiskt motsatsen till natur. Kultur betyder ”odling” eller ”bildning”, och det är vad kultursektorn är intresserad av – det ”mänskliga”, vad nu det är.
1. Försök hitta bilder du själv stannar upp för gör bilderna enbart för dig själv.
2. Titta på dina egna bilder länge.
Sätt upp dem på väggen i några dagar, och se om du tycker likadant om dem efteråt om de håller för det.

För att dröja kvar vid en bild krävs det oftast känslan av att genom bilden få syn på någonting som jag inte sett förut, något som får mig att tänka på ett oväntat sätt. Så man kan väl sammanfattningsvis säga att jag är mindre intresserad av bilder som bekräftar min syn på världen och mer intresserad av bilder som vidgar den. Om jag till exempel märker att jag tycker bättre om en bild än om en annan bild, så frågar jag mig nästan tvångsmässigt varför det är på det sättet.

Kategorier:Uncategorized
  1. 02 juli 2011 kl. 15:26

    Inte skall du sluta! Även om det känns som att det står still och stampar och även om pengarna inte räcker till. Du har ju fotoutrustning, använd den! Kurserna får vänta tills du har pengar! Kanske behöver du inte ens fler kurser? Kanske är det dags att bara köra! Skriv din egen version av vad bild är!

    • Thomas Eriksson
      02 juli 2011 kl. 15:50

      Hej Cecilla,
      Tja. Jag har den utrusning som jag behöver.
      De eventuella inköp som jag kan se i dagsläget är utfasning av Cokin filter för att ersättas med Singh Ray och Lee.

      Vad jag däremot saknar är en mening med bildskapandet.

      • 02 juli 2011 kl. 17:46

        Den meningen kommer och går! Jag har också legat lågt med fotandet ett tag. Ibland kan man nöja sig med att knäppa och se vad det blir :0) Och så får man ta tag i de stora frågorna när andan faller på!

  2. 19 juli 2011 kl. 19:57

    Helt överens med Cecilia!
    Behöver du fler kurser? Om du tänker efter…
    Och utrustning finns.

    Dina bilder är verkligen bra och det menar jag!
    Du har utvecklats enormt.

    Fortsätt vara den du är, fortsätt förkovra dig med fotoböcker/fotografer och låt dig inspireras. Känns inga krav, ha inte prestationsångsest!
    Inte tänka tvångsmässigt!

    Du är bra som du är Thomas!

    • Eriksson Thomas
      19 juli 2011 kl. 20:37

      Tack Malin,.

      I år är det år noll för mig.

      Jag har startat om med bättre kontroll på ekonomin och ett sundare sparade. Under de närmaste året blir det att bygga upp en ekonomisk buffer som ligger på ett bankkonto.

      Jag får även lära om med att få saker utförda var dag och inte anta att det blir fel då jag då undviker att göra något.. Detta blir nog svårare att klara av och kan vara för sent redan, Detta hindrar mig från att få igång bilen och få ihop till en fotoutställning/artikel..

      Jag tror att det blir någon kortkurs per år för att kunna träffa fotografer och jag väntar med de dyrare kurserna tills ekonomin är i någorlunda ordning..Vidare fortsätter jag att gå på utställningar.

      Jag har några kurser som jag skulle vilja gå som Narritativt projekt på fotografiska samt helgkurser på Grövelsjön under både vinter och höst. Dessa bestämmer dock ekonomin när jag kan gå dem.

      I år kan jag kanske går om Landskaps kursen om jag får skatte återbäringen i tid då den är billigare än Grövelsjön.

      Jag behöver ingen ny utrustning eller böcker just nu förutom Lee NDgrad till 18mm lins.
      Jag har rett många ”Måste böcker” som jag skall läsa igenom först och konstböcker tar tid att gå igenom..

      Mitt problem just nu är att jag måste ha ett tema som jag tror på för att kunna ta bilder. Det räcker inte med att spontanfotografera.skog eller landskap Men det kan ju ändras så småningom. Kanse detta är utvekling eller ett hindrer. Hur gör du?

      /Thomas

  3. 21 juli 2011 kl. 19:18

    Hej Thomas! Jag tycker det är tråkigt om du inte fortsätter, för din del, men också för att din blogg är en viktig inspirationskälla för mig. Jag uppfattar ditt arbetssätt och bildskapande som mycker personligt och det är intressant att se hur metodiskt du arbetar med fotografiska och kreativa tekniker. Jag anmälde mig förresten till ”Narrativt projekt” på Fotografiska i våras, men sedan blev den inställd pga för få deltagare. Hoppas den kommer upp igen på programmet för jag tyckte att det var den enda riktigt intressanta kursen där; men visst kostar det en del. Jag håller på att kolla upp möjligheterna att ordna ett mörkrum i Husby konst & hantverksföreningen, för jag tycker det vore spännande att testa på filmfotografi och traditionell kopiering. Skulle det vara intressant, du bor ju i trakten om jag förstått rätt? Med bästa hälsningar /Mathias

    • Eriksson Thomas
      21 juli 2011 kl. 20:02

      Tack Mathias.
      Jag får se, det blir ett uppehåll just nu. Sedan kommer det fotograferas på sparlåga och när jag har ett tema som känns rätt. Kanske jag kommer igång igen om jag kommer iväg på en landskaps foto workshop i höst.

      Vad jag har hört av mina olika lärare och har läst mig till så är ett systematisk arbete viktigt för att komma vidare. Man måste också granska och bedöma det man har gjort för att lära sig av misstagen och förstå om man når fram med budskapet eller ej i bilderna. Sedan måste man systematisk träna in den utrustning och den teknik som man skall använda. Just nu är det vidvinkel som jag tränar på sedan skall jag öva på dubbla blixtar på närbilder av skog ,men det kräver inköp av en ny blixt så jag får vänta tills ekonomin tillåter det….

      Prova ädelmetoder som gummi tryck. Det6 finns kurser i Göteborg som lär ut dessa. Det blir bra konstnärliga kopior som du kan ställa ut. Kanske någon folkhögskola lär ut mörkrumstekniker.

      Jag kan rekommendera kursen ”Stockholm by night” med Björn Abelin. Jag tycker läraren är bra då jag gick en kurs ”gränser” för ett antal år sedan med honom. Denna kurs är på min önskelista också.

      /Thomas

    • Eriksson Thomas
      11 september 2011 kl. 14:34

      Ett tipps;
      Jag tror att kursen ”Ditt fotografiska projekt” på fotografiska är samma kurs som ”Narrativt projekt”. Den har i stort sätt samma kursbeskrivning och samma lärare. Jag tror de har breddat titeln för att locka mer elever.

      Jag kommer inte gå kursen i år. Jag har beslutat att gå en workshop på Grövelsjön som handlar om RAW och digital bild i febuari. Syftet från min sida är främst att jag vill lära mig hantera kallt väder med digitalkamera och vistas i fjällnatur igen..

      Sedan hoppas jag att nattfotograferingskursen med Abelin går igen och jag prioriterar denna woorkshop för att tvinga mig komma igång med min kvarvarade läxa i nattfotografering från 08.
      /Thomas

  4. 24 augusti 2011 kl. 9:15

    Mina projekt kommer oftast ”spontant”, inget jag planerat. Husvagnsprojektet kom spontant, förstod efterhand vad det handlade om och sen har jag jobbat på med det – fast inte slaviskt. Självporträttprojektet har jag haft sen 2004 och det utvecklas hela tiden och är ett livsprojekt, utan tvång. Låter bilderna bara komma, eller idéerna som jag får under ”resans” gång. Ödehusprojektet har jag också som ett livsprojekt. Det är alltså tre projekt som tar olika tid och kraft, men jag brinner för det. Jag ger inte mig själv ”projekt” som jag på liv och död ska genomföra under en viss tidspress, det skulle aldrig fungera. Jag skulle få alldeles för mycket prestationsångest.

    Hoppas du fått nya tankar nu efter igår!

    Ha det gott!

    • Thomas Eriksson
      24 augusti 2011 kl. 11:32

      Tack Malin,
      Det var intressat att få höra hur du tänker med dina projekt. Jag får ta mina egna mindre alvarligt så att det inte blir en belastning. Just nu har jag ett projekt i Tyresta samt två läxor, Nattfotografering från Terje o8, siluett fotografering från Jim Z år 10. Samt att jag vill fortsätta med minimalistiska bilder men ej som läxa utan tills jag har några bilder som jag är nöjd med.

      Tack för din hjälp i går och jag håller på att bearbeta gårdagen och skriva ner det på papper. Jag skall ladda upp det på bloggen om någon dag. Det blev mycket att bearbeta mentallt, fast jag tycker att det ändå är i linje med vad jag har anat innan er enskillda dag. Vilket gör det lättare att ta till sig och komma vidare med. Fokusering och uthållighet tror jag blir nyckelorden.
      /Thomas

  5. 26 augusti 2011 kl. 10:28

    Och så blir ryggsäcken lite lättare :-))

    • Thomas Eriksson
      26 augusti 2011 kl. 10:55

      Det är några år sedan jag tog med all utrustning i kameraryggsäck. Jag kom på att jag aldrig hadde användning för allt som jag släpade med mig. Sedan dess har jag köpt på mig 4 kamera ryggsäckar till.

      Jag har två små, en för mellanformat Fuji GW 690 och GWS 690 kamrorna. En ”föriten” som dagstur ryggsäck vilken bör bytas mot en lite större så att jag får in en optik till. Jag har min gammla stora säck som nu nästan är tom. Ett blixtlås behöver lagras i denna och den används när jag behöver ta med mig 300mm optiken. Annars lagras denna optik i en separat väska. Jag har en mellan storlek ryggsäck som fungerar som lagring samt den nya reseryggsäcken som jag nu använder till kurser och framtida resor. Jag säljer nu av tre optik och det blir mer platts ledig. Jag har även en mjuk kamera väska för mellanformat Mamiya 7II med tre optik. Samt två stativ väskor. Det kanske finns en orsak till att jag har haft problem med ekonomin under de sita 6 åren.
      /Thomas

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

