Hem > Landskapsfotografi, Naturfoto > Fortsätter att träna på vidvinkel

Fortsätter att träna på vidvinkel


Tiveden Panasonic LX3 med vidvinkelkonverter.

Det har varit ett uppehåll i fotograferandet under en tid. Jag kommer att sporadisk fotografera en tid framöver. Mest blir det en träning i att använda vidvinklar.
Ekonomin blir sakta bättre och det akuta är nu över. Jag hoppas att jag under nästa år kan ta några fotokurser igen. Hösten blir dock tuff så jag har dragit in på fotkursen i Grövelsjön. Den kommer jag att ta under nästa år istället.

Joggningen löpet på bra och jag har nu börjat jogga 6 km 3 ggr i veckan. Fortfarande känner jag av knät då och då, så jag får fortsätta med försiktig joggning några veckor framåt. Jag har ett schema på 3månader som jag följer för att kunna jogga 10km på under 6o minuter. Det viktigaste just nu är att bygga upp musklerna igen. Jag kommer lägga in en dag till i veckan där jag skall jogga i en skidbacke för att bygga muskler. Speciellt vadmuskler behöver tränas upp.

  1. margareta ståhl
    31 juli 2011 kl. 11:00

    Vad roligt att se nya bilder på din blogg igen! Spännande perspektiv och komposition i din skogsbild. Vilken tur att själva bildskapandet är så billigt när ekonomin är begränsad. Bara att vila i de kunskaper man har och fortsätta att fotografera och utveckla den kreativa sidan. En bra hobby på så sätt. En okunnigs fråga – vad är en vidvinkelkonverter?
    /Margareta

    • Eriksson Thomas
      01 augusti 2011 kl. 21:49

      Tack Margareta
      Är inte igång riktigt ännu då jag har svårt att jobba systematiskt.
      Jag tycker att det är en evig träning på att behärska utrustningen och att det lätt tar överhanden över bildtänkandet. Man behöver nog göra båda men jag har lättare för teknikstudier än bild,

      En vidvinkelkonverter förstorar bilden 0.75 ggr vilket ger en vidvinkeleffekt. Den skruvas fast på kompaktkameran och man väljer sedan i menyn ”Vidvinkerl konverter” och kameran anpassar sig till denna.

  2. 23 augusti 2011 kl. 18:40

    Roligt att se dina bilder igen!
    Vilket härligt djup det blev med denna konverter! Bättre än med en vidvinkellins?

    • Thomas Eriksson
      24 augusti 2011 kl. 10:15

      Tack Kristina,
      Det blir ett stort skärpedjup med kompaktkameran då sensorn är liten, vilket man kan utnuttja genom att välja en stor bländaröppning så att kameran går att handhålla. Exponeringtiden blir då kort och det blir inte rörelswe oskärpa i bilden. En systemkamera har större sensor yta, dvs mindre brus i bilden men det ger korstare skärpedjup vilket medför att man måste välja en liten bländaröppning, stort bländar tal, och därför använda stativ. Nakdelen med kompaktkonverter är kanteffekter men jag tycker att kameran hanterar dessa bra och man kan använda detta konstnärligt så de tillför något i bilden.

      Bilden är tagen i starkt ljus och kombination med vidvinkel och skog gör att det blir svårt att få bort alla ljusa fläckar. Det finns tyvärr några ljusa fläckar i bilden som inte skall vara där. Men jag tränar på att hantera denna siuation bättre. Man kan ju även dämpa bort fläckarna i Photoshop men jag föredrar att lära migt hantera detta direkt under fotograferingsögonblicket.
      /Thomas

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

