Hem > Recension på fotokurs, Terje Hellesö > Heldag med Terje, beskärning

Heldag med Terje, beskärning

Orginalbild

Beskuren bild

Under ”heldag med Terje” fick jag tipset att beskära bilderna lite hårdare för att stärka dess dynamik och bättra på dess narrativa kvaliteter. Just denna bild användes som exempel och jag har beskurit bilden. Fungerar nu denna bild bättre än originalet?

Jag arbetar nu vidare med att få in
strong graphics,  cool angle of view,  very dynamic,
that even everyday ordinary things, like some branches and stones,  can be view in very artistic and fresh way.

Jag tror det var Terje som sa att en bild måste överraska, att ha något extra, punctum, för att vi skall stanna upp och ge bilden den tid som den behöver så att dess karaktär träder fram. Hur detta ”extra” kan skapas i bilden är jag just nu osäker på, speciellt om man utgår från dess innehåll och använder sig av de dokumentära koderna och koncept. Utgår jag från dess form så känns det mer naturligt att förankra motivets egenart och stärka denna med visuella knep.

  1. 29 augusti 2011 kl. 8:01

    Ja jag tycker den nedre är ”bättre” eller mer intressant som bild betraktat. Du har fått mer tydliga linjer i bilden, linjer som visuella element gillar jag personligen lite extra. Den svart diagonala linjen ställer frågor till mig som betraktare, de lodräta linjerna som löper genom hela bilden har blivit tydligare, de skapar även en textur. Fågeln är ju givet tydligare och mer dynamisk efter beskärningen och som jag tolkar det också bildens punktum eller huvudmotiv. Bra jobbat!

    Det här med beskärning jobbar jag mycket med själv och har fått en del hjälp av Stina Deurell som är en mästare på området, enligt min mening iaf.🙂

    • Thomas Eriksson
      29 augusti 2011 kl. 11:22

      Tack Åke,
      Jag håller med den undre bilden fungerar bättre. Jag slarvar för mycket med efterbehandlibngen av bilderna och skall bättra på mig.
      Skärpning av bilden tycker jag är ännu svårare.
      /Thomas

  2. 01 september 2011 kl. 13:04

    Nedre är riktigt bra!!!

    För tips på hur du gör filmkorn:

    http://matsanderssonnu.blogspot.com/2010/02/snotyngd-grankvist.html

    • Thomas Eriksson
      01 september 2011 kl. 14:22

      Tack Mats,
      Skall leka med detta så det sitter i ryggmärgen.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

