Hem > Landskapsfotografi, Recension på fotokurs, Terje Hellesö > Heldag med Terje, reduktion av färgmättnad

Heldag med Terje, reduktion av färgmättnad

Original bild

Reduktion av färgmättnad.

Under ”Heldag med Terje” fick jag tippset att ara mer försiktig med färgmättnad. Just denna bild användes som ett exempel så jag har minskat mer föörgmättnaden och visar resultatet ovan. Uppfattas bilden nu som mer naturlig?

  1. 26 augusti 2011 kl. 21:05

    I mitt tycke så tycker jag att den undre bilden har mer naturliga färger. Personligen hade jag valt dessa framför de i bilden ovan… men det är som sagt en fråga om smak…

    /Jimmy

  2. 27 augusti 2011 kl. 18:44

    Den övre är lite för vacker lite åt Ingmar Bergmanhållet med röda stugor som representent för Sveriges natur. Den nedre är klart bättre men skulle kanske mått bra av lite mer kontrast i curves?

  3. margareta ståhl
    28 augusti 2011 kl. 18:39

    Intressant inlägg som fick mig att fundera lite över hur färgmättnaden påverkar…
    I den övre bilden upplever jag att färgen tar över på bekostnad av helheten. Jag tycker att den nedre bilden är behagligare att titta på och uppfattar färgtonerna som naturliga. Intressanta detaljer i landskapet kommer fram på ett annat sätt. Jag tycker mig även uppfatta ett större djup i den nedre bilden.
    – f. ö. gillar jag kompositionen med den ensamma enen och stenarna i förgrunden och stugorna på en bergknalle i bakgrunden och längst bak skogskanten. En finstämd landskapsbildsom som ger mig sörmlandskänsla.
    /Margareta

    • 28 augusti 2011 kl. 18:58

      Tack Margareta för dina synpunkter.
      Jag ser mera skiftningar i gråtoner i den undre bilden. Dessa kanske stärker djupkänslan. Båda bilderna kan nog ha högre kontrast men inte så mycket mer,.
      Annars skall jag arbeta mera med öppna landskap till nästa sommar kurs. Jag saknar ett avtonat gråfilter och några adapteringar men så fort jag har dessa så skall jag försöka komma upp tidigt och ta några landskapsbilder.
      /Thomas

  4. 29 augusti 2011 kl. 17:07

    Vid första anblick gillar jag den övre bäst, men när jag har tittat en stund känns den nedre mer behagligt att se på, så jag röstar på nedersta bilden!
    /Karin

    • Eriksson Thomas
      29 augusti 2011 kl. 18:09

      Tack Karin,
      Jag håller med dig den nedre bilden känns mer intressant.
      /Thomas

  5. 10 september 2011 kl. 11:58

    Den nedre känns mest naturlig. Jag brukar oftare dra ned än upp färgmättnaden i efterbehandlingen, även om jag numera tycker jag hittat ett bra standardläge i kamerainställningen. Men ibland är det just färgkontrasten som gör bilden och då kan den vinna på lite försiktigt starkare mättnad, tycker jag. Det kan hänga ihop med vitbalansen också, lägre förgmättnad är förstås mer förlåtande i knepiga ljusförhållanden. Mycket bra komposition. /Mathias

    • Eriksson Thomas
      10 september 2011 kl. 13:07

      Tack Mathias
      Jag har haft för många amerikanskla naturfotografer som lärare och har ärvt det mustigare färgspråket.

      Jag håller på att lära om nu, men just att ställa in rätt färgmättnad är en akilleshäl hos mig. Jag tycker min kompaktkamera ger mer färgmättnad än sysem kameran, så jag skall justrera den om det går.
      Hursomhällst då jag kommer fotografera mera av öppna landskap så kommer jag kunna träna upp detta underdet kommande året.

      Jag har oxså haft problem med för mustiga färger på utskrifter hos Crimson oavsätt hur jag har kompenserat för det i SRGB i FS. Kanske behöver jag måste köpa en 5000K lampa för att betraka bilderna med. Hursom helst jag skall prova några SV/v utsskrifter hos Crimson för att se hur dessa blir.
      /Thomas

  6. Micke
    13 september 2011 kl. 19:53

    Den övre ser plastig ut på min skärm. Den nedre är betydligt bättre. Min kamera ger konservativa färger vanligen. Vill jag dra på mer använder jag vitbalans för moln även soligadagar. Det ger en viss mustighet, men för mycket i många bilder. Caveat emptor:)

    • Eriksson Thomas
      14 september 2011 kl. 19:07

      Tack Micke
      Jag håller med dig,
      Har lie svårt för färger så jag måste träna mer på detta.
      mvh
      Thomas.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

