Hem > Skogsbild, Terje Hellesö > En katastrof för Naturfotografin i Norden

En katastrof för Naturfotografin i Norden

Flugsvamp utanför Nora idag.  Panasonic LX5.

Naturfotograferna i har drabbas av en av de största negativa nyheterna sedan de startades på slutet i 60 talet.  Föreningen står ju för omanipulerade naturbilder och startades som en reaktion mot de allt mer manipulerade bilden. En renlighets filosofi skulle i framtiden garanteras av deras medlemar. En av dess mest framträdande medlemar har nu erkänt att han manipulerade sina bilder.

Föreningen har nu för all framtid tappat i trovärdighet.  För mig personligen kom denna nyhet som en chock då jag under 10 års tid haft Terje Hellesö som lärare i naturfoto. Att just denna fotograf som är så begåvad har fuskat känns onödigt och fruktansvärt tragiskt. Jag har försvarat Terje och trott på att han var oskyldig och jag är oerhört besviken. Eftersom jag inte fotograferar djur har jag inte personligen drabbas av dessa manipulationer utan har kunnat njuta av Terjes övriga naturbilder och hans kunnande, personlighet och pedagogik.

Han har fått mig att fortsätta med personlig naturfoto och inte helt gå över till konstfoto, han har fått mig att få mig att fortsätta vistas i naturen och utöka mitt rovdjurs och naturvårsintresse, och jag har under åren under hans ledning lärt mig mycket om att läsa bilder och deras innehåll. Trots detta så känns det som jag inte är fullärd och jag såg fram emot att gå Grövelsjö kurserna under nästa år. Nu är det osäkert om dessa kurser blir av så jag får börja planera in några kurser på Fotografiska i stället. Trotts allt som har hänt så kan jag tänka mig att gå ännu en kurs i naturfoto med Terje då han är en duktig lärare och då jag uppskattar även honom som person..

Jag önskar både Terje, och Malin lycka till och hoppas att ni orkar igenom denna golgatavandrig. Speciellt  Malin hoppas jag skall fortsätta med sina fina fotoprojekt och jag hoppas du orkar slutföra dessa..

Men Terje vi behöver svar på frågan varför och hur länge har detta pågått. Nu kommer jägarna utnyttja att vi förespråkare av en realistisk rovdjurspolitik har försvagas och detta kommer drabba rovdjuren under flera år frammår.

Jag hoppas också att Mats slutför  boken John Bauers skogar och jag hoppas skadan blir minimal.

I övrigt önskar jag alla kurskamrater lycka till med era projekt och hoppas att vi ses på någon fotokurs i framtiden.

  1. 04 september 2011 kl. 6:19

    Gillar både din bild o inlägget. Ja för /N är detta inte bra. Fy fan rent ut sagt.
    Dock kan ingen ta ifrån Terje hans unika egenskaper att lära ut. Han har inspirerat många!!!

    Fortsatt lycka med ditt bildskapande!

    /Mats

    • Thomas Eriksson
      04 september 2011 kl. 23:07

      Tack Mats,
      Det är ingen rolig situation. Jag tror nog att /N kommer att återhämta sig men jag är riktigt oroad om att jägarnas osunda politik har stärks och hur detta påverkar rovdjurspolitiken i framtiden. Mitt hopp står till att C byter politik vilket möjligör M att stå emot jägarnas lobbing.
      Jag käpar på med att vidareutveckla mitt fotografi och slutför mitt projekt i Tyresta om ett år.
      /Thomas

  2. Per
    09 september 2011 kl. 20:14

    Thomas!
    Jag är en av dessa (tydligen förhatliga?) jägare som enligt dig uppenbarligen inte står för en realistisk rovdjurspolitik. Du har aldrig funderat över att just den polarisering du så tydligt tar avstamp i är just ett av problemen med rovdjurspolitiken? Du visar på en ”vi och dom”-mentalitet som drabbar alla, inklusive rovdjuren, i sista änden. Denna polarisering finns på ”båda sidor” av rovdjursstängslet, men jag hoppas på att åtminstone en del av de som uppenbarligen tycker att jägarkåren är kollektivt dum i huvudet skulle kunna visat en viss ökad uppskattning för faktiska och inte påhittade kunskaper om djur och natur. Avslöjandet kom inte från någon naturfotograf, inte heller från något på SNF, SRF, WWF eller statligt anställd på NVV: Det var istället en jaktvårdskonsulent som såg bluffen.
    Hans kunskaper inom området natur och rovdjur överglanste med andra ord de flestas.
    Tråkigt om åtminstone inte han kan få lite ”cred” för det. Att det borde stämma till eftertanke på fler plan tycker jag är en självklarhet. Eller?
    Och utifrån detta; kan din egen bild av rovdjur och rovdjurspolitik kanske ha påverkats av en person som nu visat sig inte kunna hålla sig till sanningen?

    Vänliga hälsningar
    Per

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

