Hem > Naturfoto > Duotone och filmkorn

Duotone och filmkorn

Bilden är bearbetad i photoshop

Jag har provat Mats filmkorns resept. Dock har jag varit försiktig med Grain. Efter sv/v konverteringen använde jag Duotone/Quadtone med fyra PANTONE färger.

Tack Mats för tippset. Se länk  http://matsanderssonnu.blogspot.com/2010/02/snotyngd-grankvist.html

Kategorier:Naturfoto
  1. 06 september 2011 kl. 10:30

    Blev ju superbra! Gillar bilden!!!

    • Eriksson Thomas
      06 september 2011 kl. 10:46

      Tack Mats
      Mycket svårt att få till Quadrotone så jag skall arbeta mera med detta.
      Kan passa bra till Tyresta bilderna.
      /Thomas

  2. 06 september 2011 kl. 22:32

    Vilken härligt mustig och varm ”gråskalebild” du fått fram här! Gillar bildens spretighet som lugnas ner av den mörka granridån! Vad gäller korn, så tror jag det är svårt att få fram det i denna bild med så mycket detaljer av alla smågrenar, tycker du ska prova på fler bilder. Jag kommer nog också att testa vid något tillfälle.
    /Kerstin

    • Eriksson Thomas
      07 september 2011 kl. 9:01

      Tack Kerstin
      Jag skall ut och fotografera mera landskaps och skogsbilder under de två närmaste veckorna, så hoppas att få några olika typer av motiv för att prova metoden på. Jag vill ha minimalt med korn på landeskapsbilder så det påminer om Kodac Pan x film. Jag tror att ett groft kornm passar bättre på djur och människor om man vill ha den effekten. Hursomhällst så kräver metoden lite studier på olika motiv. Det blir ju ett verktyg i lådan som kan användas om man vill ha en analog känsla i bilden.
      Malin Hellesö rekommenderade mig att mörka ner mina Sv/v bilder opch jag övar på detta. Det ger en mer suggesiv stämning i bilden tycker jag och jag undviker då den dokumentära känsla som mina bilder alltid anklagas för.

      Tack Malin Helessö för dina fina komentarer på mina bilder och dina tipps!!!
      /Thomas

  3. 08 september 2011 kl. 16:16

    Som vi säger i Götet: Görbra!

    • Eriksson Thomas
      08 september 2011 kl. 16:31

      Tack Kristina
      /Thomas

  4. 10 september 2011 kl. 14:31

    Jag gillar också den här bilden mycket.
    Du Thomas… har du läst det här: http://fotografibloggen.se/Goeran-Segeholm/Allas-vaara-kaera-misslyckanden
    Roligt och väl värt omnämnande.
    /Karin

    • Eriksson Thomas
      10 september 2011 kl. 15:49

      Tack Karin,
      Det var ju inte bra, nu måste jag lägga ner mer tid på bildtexter för att låta intellektuell. Det tar ju en evighet för mig att läsa en konstbok och jag behöver ju omsätta något i praktiken innan jag förstår det eller inbillar mig att jag har förstått något.
      Just nu kämpar jag med en bok om fransk symbolism och givetvis Josef Sudec..
      /Thomas

  5. 11 september 2011 kl. 9:28

    Har läst tipset som Mats gav på sin hemsida och det greppar jag, men jag förstår inte vad som menas med ”Duotone/Quadtone med fyra PANTONE färger”. Kan du beskriva lite närmare vad det innebär för jag antar att det är i PS som du jobbat med detta? Spännande läsning, både tipset från Mats och dina konverteringsäventyr.

    • Eriksson Thomas
      11 september 2011 kl. 18:46

      Tack Susanne

      1) Bild skall vara svartvit. Om inte välj mode Grayscale
      2) Omvandla bilden till 8 bitar/ kanal
      3) Välj Mode Dutone
      4) Under rutan option som kommer upp kan man i Type välja Duotone eller Quadrotone
      5) Klicka på kvadrater för att ställa curves och välja färg
      6) Under färg väljs color libraries och där finns olika typer av färgbibblotek.
      /Thomas

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

