Hem > Skogsbild, Terje Hellesö > Terje Hellesö, Dubbelexponering i kameran dokumenterar inte all exponeringsinformation

Terje Hellesö, Dubbelexponering i kameran dokumenterar inte all exponeringsinformation

Göran Segeholm ifråga sätter i sin senaste intervju som nu är utlagd på bilradion,   http://www.bildradion.se/,  en bild av Terje Hellesö. Argumentet för att bilden skall vara falsk är att tiden enbart är en 1/15 sekund och motivet om jag minns rätt  är en fladdermus samt en måne. Denna tid anses för lång för att frysa fladdermusen och det kan jag hålla med om, dvs om bilden inte var en dubbelexponering utförd direkt i kameran. Fladdermusen har troligtvis fotograferats med en snabbare tid och kameran registrerar enbart den sista exponeringens information och kastar bort den informationen från den första exponeringen. Vi kan därför inte se vilken tid som var inställd för att frysa fladdermusen..

Jag kan givetvis inte veta om två bilder har laggs ihop i Photoshop men med all respekt för Göran som en duktigt bildmänniska och lärare  så tyder detta uttalande på att han saknar en bakgrund i naturfotografering med dia. Skall man påpeka brister i bildetik  så skall detta göras av rätt orsaker.

Det är en gammal dia teknik att dubelexponera in månar i bilder. Oftast så tar man en bild på djuret först och om den blir lyckad exponerar man in månen i bilden. De mer avancerade fotograferna byter då också optik till ett supertele för att få upp storleken på månen. Tiden 1/15 sekund är en typisk tid för att fotografera månen. Exempelvis kan ni läsa om denna metod  på sidan 115 i boken ”Naturen som fotomotiv” av Terje Hellesö utgiven av bokförlaget Spectra och utgiven år 1992

Denna teknik har blivit ännu enklare med den digitala kameran. Om du inte är Canon fotograf så kan troligtvis din kamera multiexponera. Jag visar upp bilden ovan som ett exempel på multiexponering, Bilden ”Hopp” är tagen i Tyresta Nationalpark den 2010:09:25 15:38:14. Bilden består av 4 exponeringar som blandas ihop direkt i kameran. Jag använde en NIKON CORPORATION, NIKON D300.

Den lagrade exponeringsinformationen visar enbart en exponering, vilket är 1/250, f2, ISO 200. Kameran skriver över all tidigare information i bildfilen. Den första av dessa fyra bilder har en bländare på 22 och en lång exponeringstid och togs med kamera på stativ. De kortare tiderna med största bländaröppningen lades på sist.

Förövrigt så tackar jag Göran för det fina omnämnande han gav min blogg. Jag antar att det har en viss fascination att följa en människas fruktlösa kamp mot en större förståelse om vad fotografi och konst är.

  1. 11 september 2011 kl. 22:10

    Hej Thomas. Jag förstår hur du tänker, och jag har också tänkt på dubbelexponering i kameran. Men EXIF i fladdermusbilden visar att den är tagen med en Nikon D100, som inte har någon multiexponeringsfunktion. Tyvärr.

    • Eriksson Thomas
      12 september 2011 kl. 9:23

      Aj, Inte bra han har gjort en Canon dubbelexponering. Dvs lägga ihop två bilder i Photoshop. Detta borde stå i bildtexten tycker jag. För Djurfotografering anser jag att dess dokumentära känsla försvinner om bilder bearbetas för mycket. Att göra det i kameran tycker jag okay. Jag antar att landskap kan manipuleras mer i Photo Shop då den inte delar på samma paradigm.
      Jag ger upp!!
      /Thomas

  2. 11 september 2011 kl. 22:11

    Och förresten tror jag inte alls att din kamp är fruktlös.

    • Eriksson Thomas
      12 september 2011 kl. 9:37

      Tack Göran,
      Jag kämpar på men det går sakta. Tyvärr vet jag inte vilken metod som är bäst. korta kurser i konst? Läsa böcker i ämnet och sedan praktisera dessa? Försöka gå en kurs på konstfack eller konsthistoria på univeritetet?

      Jag har en tendens att vilja för mycket, krångla till saken och sedan inte genomföra det, att vilja snabba upp saker. Det ställer till det för mig och det är nog denna sak som jag arbetar mest med för tillfället.

      Jag är också intresserad av att lära mig skriva artiklar och letar efter en kortkurs i ämnet. Dock slarvar jag med efterkontrollen av blogg.
      /Thomas

  3. 15 september 2011 kl. 4:59

    Bra inlägg Thomas. Även om nu d100 inte kunde.
    – tack för ditt tips om Camille Jean Baptiste Corot. Ska kolla upp 🙂

    /Mats

    • Thomas Eriksson
      15 september 2011 kl. 9:14

      Lycka till med nästa projekt Mats
      Thomas

  4. 15 september 2011 kl. 11:50

    Thomas, vad är din motivation till att fotografera och göra bilder? Var hämtar du energin att läsa, gå på kurser och ge dig ut med kameran?

    Svaret om hur du ska gå vidare ligger gömt i svaret som du ger på frågan ovan.

    • Thomas Eriksson
      15 september 2011 kl. 17:11

      Svåra frågor, som jag får fundera över.

      Det jag kan komma på nu är ett behov av att vara bra på något och att förbättra mig, av ren vana då jag har fotograferat sedan 80 talet och innan dess så teckande jag.
      Även den sociala biten med att går kurs så jag kommer hemifrån vilket också förtärks av en känsla av att ha missat något som hindrar mig att bli framgångsrik. Dels en sjuklig samlar menatlitet som flyttar mitt fokus från bild till utrustning, kurssammlande och vilket jag arbetar hårt nu med att minska genom införande av projekt tänkande, inköpsförbud och försiktighet med kurstagande samt inte sprida ut mig på förmånga områden.
      Tillsist ett behov att skapa tror jag men jag får fundera mera.
      /Thomas

  5. 15 september 2011 kl. 22:02

    Då blir nästa fråga: Är du tillräckligt trygg och säker i din smak att du kan bestämma helt själv när du anser att du gjort bra bilder, eller infinner sig inte den känslan förrän någon auktoritet bekräftat det? Det där varierar från person till person och från period till period. Men svaret är intressant, för det visar hur självständigt man kan arbeta.

    • Thomas Eriksson
      16 september 2011 kl. 13:45

      Tja Göran, ännu en svår fråga,

      Om det handlar om klassisk naturfotografering i svartvitt så vet jag när bilden är bra men jag orkar inte använda storformat och Zonsystemet och förstora analogt. Jag köpte på mig en storformats utrustning när priserna föll på begangnat, men har aldrig använt den och har nu beslutat sälja av den. Dock behåller jag de analoga mellanformats kamrorna med bildformatet 6*7cm och 6*9cm som jag också anskaffade under prisfallet på begangnat och jag har även en beg mellanformat skanner till dessa. Jag tror detta behov av mellanformat väcktes vid några kurser på Ramundbergets fotosafari i slutet av 90-talet är man fick låna Hasselbladsutrustning.

      Vid färgfotografering är jag mer osäker om färgmättnaden är rätt.

      Bildmässigt vid landskap så kan jag bestämma helt själv om bilden är bra eller ej. Jag vet vad jag tycker om och vad jag vill fortsätta fotografera. Jag har dock fjärmat mig från de klassisk superskarpa bildera och arbetar mer med känslor. Ett arv från 10 år med Terje Hellesös kurser. Dock slarvar jag ofta med kvaliten på bilderna då kraften går åt till att komma ut i landskapet och en otålighet som gör att jag vill få något resultat fort, istället för lägga ner den där extra tiden för att få en bild som jag är mer nöjd med.

      Däremot är jag mer osäker på efterbehandligen i Photoshop, SV/v konvertering, skärpa och utskrift samt inramning. Detta senare skall jag arbeta med under hösten.

      Det jag inte är självgående med och behöver lärarstöd är de mer fotojournalistiska bilderna, konceptfoto, de narativa egenskaper i uttrycken. Det senare har jag börjat arbeta mer med under de senaste åren och det har medfört att jag läser mer konstböcker.
      Det känns inte som om jag har en ryggmärgskänls i dessa konstbilder utan jag trevar mig fram. jag har viss hjälp från kost gruppemn och uttryck på fotosidan. däremot har jag bara börjat knäcka deras koder.
      Just nu vet jag inte hur jag skall hantera detta och har dels därför halkat tillbaka i utvecklngen till att lära mig hantera utrustningen i detta fall vidvinklar bättre.

      Kanske någon kurs på fotografiska kan hjälpa mig frammåt. Jag har funderat på fotografiskaprojekt och Abelins nattfotograferingskurs men jag håller hårt i ekonomin ett år frammåt. Annars lägger jag upp småprojekt för att träna på en viss sak/härma en viss konstinriktning.

      För att ge ett exempel så arbetar jag sporadisk med att enbart fotografera siluetter.

      /Thomas

  6. 21 september 2011 kl. 5:52

    Det tar tid att skaffa den där ryggmärgsreaktionen, men den är helt nödvändig för alla människor som sysslar med skapande. Man måste våga lita på sitt eget omdöme, och det tar tid att hitta den tilliten.

    • Eriksson Thomas
      21 september 2011 kl. 10:57

      Tack Göran för din svar.
      Det kanske är avsaknaden av ett stabilt centrum som är min största brist. Har man inte det så litar man ju inte på sitt eget omdöme och blir beroende av tränder, lärare andra människors tyckande om bild och brister i utrustning.

      Att gå kurser och att köpa olika utrustningar kan då fungera som en krycka för stunden men det räciker inte så man efter ett tag är tillbaka i osäkerheten igen. De är ju inte heller bra för självförtroendet om man helatiden har problem med ekonomin. Det känns som jag hela tiden försöker rätta till ett fel som jag själv har upptäckt ellar andra har påpekat i stället för att arbeta mot ett viktigt mål som gör att jag kommer vidare.

      Hursomhällst, nu arbetar jag med att förenkla, att komma i från detta beroende och att bygga upp självförtroendet. Jag säljer nu av utrustning och kommer vara försiktig med de kurser som jag skall gå.

      Jag antar att arbeta i projekt och att slutföra dessa kan bygga upp självförtroendet. Det är just nu den enda metod som jag tror kan hjälpa mig. Med projekten måste ha ett syfte och kännas meningsfulla annars slutförs de inte och motverkar då sitt syfte.
      /Thomas

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

