Hem > Terje Hellesö > Terje Hellesö, Naturen som fotomotiv rensas ut ur bokhyllan.

Terje Hellesö, Naturen som fotomotiv rensas ut ur bokhyllan.

Vattenjul, utanför Nora-  Panasonic LX5

Jag ger nu bort boken Naturen som fotomotiv av Terje Hellesö men behåller Min plats i ljuset. Jag skall läsa igenom boken och sedan besluta om den skall behållas eller ej. Beslutet och en recension av den kommer läggas upp här på bloggen. Boken min plats i ljuset ser jag mer som en konstbok och jag tror jag kan lära mig mycket om jag orkar läsa igenom texten. Därför spelar det ingen roll om dessa bilder är manipulerade. Mitt problem med foto/konstböcker är att de tar så fruktansvärt lång tid att läsa. Oftast kan jag inte koppla ihop text och bild och för att få den djupare förståelsen måste jag fundera länge över vad författaren vill och en logisk mental modell måste byggas upp och anknytas till det tidigare inhämtade informationen. Kanske det är här som det skär sig. Bilder och logik kan vara varandras motsatser.  Bilder känns mer som att de har ett släktskap till musik, vilket givetvis följer sina strikta fysikaliska regler, men båda väcker starka känslor. Hur som helst  mina förutsättningar går det inte att ändra på utan jag får arbeta vidare med det.

Orsaken är givetvis fusket men också att jag tycker jag kan de tekniker som presenteras och jag ger boken till en bekant som har större nytta av den. Jag fotograferar också i huvudsak digitalt men jag har sätt fram emot en uppdatering av boken. I nuläget är ju inte denna uppdatering  aktuellt.

Kategorier:Terje Hellesö
  1. 18 september 2011 kl. 15:43

    Jag hade gärna läst/ kollat i den boken. Var faktiskt spekulant på att köpa en Terje-bok för inte så länge sedan.

    • Eriksson Thomas
      20 september 2011 kl. 21:58

      Den är intressant om du håller på med analog fotografering.
      /Thomas

  2. 23 september 2011 kl. 16:27

    Jag köper den gärna av dig till vettigt pris + porto

    • Eriksson Thomas
      25 september 2011 kl. 16:53

      Den är redan bortgiven
      /Thomas

  3. 24 september 2011 kl. 21:19

    Läser att du ger bort boken…jag vill gärna ha den!!! 🙂

    du hittar min mailadress på min blogg.

    • Eriksson Thomas
      25 september 2011 kl. 16:52

      Boken redan bortgiven
      /Thomas

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

