Hem > Terje Hellesö > Sålt analoga mörkrumet

Sålt analoga mörkrumet

Efter att under 10 år har haft mitt analoga mörkrum nerpackat så har jag äntligen sålt av det. Det är bara att inse jag kommer inte förstora analogt något mer. Jag nöjer mig med att skanna in bilderna. Möjligtvis kan jag tänka mig att framkalla svartvitt film någon gång i framtiden.

Jag fortsätter att rensa upp bland utrustningen och jag kommer sälja av tre optik samt en småbildskanner.

Jag kommer nog också sälja av storbildskameran med dess linser om jag inte kan använda kameran som en panorama kamera men det kräver ett rullfilmsbakstycke 6*17 och köp av en flatbäddsskanner. Jag har även vissa funderngar på att framkalla sv/v bladfilm ch skaffa en HP Combi-Plan 4×5 Film Developing Tank. Men för det närmaste året så tillåter inte ekonomin detta utan jag fortsätter att bygga upp min ekonomiska buffer igen.

Just nu kan jag inte fatta ett beslut om vad jag skall göra med de analoga mellanformats utrustningen. Svårast att använda till landskap är Fuji kameror, så de kanske säljs av. Jag måste använda dem mera för att kunna bestämma mig..

I övrigt tycker jag det var starkt av Terje Hellesö att uttala sig i svenska dagbladet om lodjurs fifflet. Det vore dock bra om vi fick veta mera om tiden före detta projekt. I övrigt så har jag fått till min förvåning veta att jag är medlem i en sekt som leds av Terje.

Jag var i norra västmanland över helgen och fotograferade endast med analoga mellanformats kameror. Det var ett jobbigt återseende med exponeringsmätare och den gamla osäkerheten med hur exponeringen blev. Vidare upptäckte jag ett problem med Fuji GW 690 III dåå det inte går att ställa om tid i kameran om ett avtonat gråfilter är monterat. Detta har jag inte tänkt på alls när jag köpte den begagnad. Hursomhellst så har jag några filmer att framkalla på Diabolaget och jag hoppas några är rätt exponerade.  Det blir nog mera försök med film tills jag känner mig trygg med exponeringen.  Jag har använt Kodak 100Gx film som legat i frysen några år. Om jag förstår Terje rätt så har han gått över till negativ film som är enklare att skanna men jag har en fotograf kompis i Kina som tycker att dia film Fujifilm Provia 100F är bäst. Jag är osäker på vilken av dessa förhållningssätt som är bäst ioch får prova att skanna själv..

Kategorier:Terje Hellesö
  1. 25 september 2011 kl. 18:17

    Haha, ja, vi är sektmedlemmar och lärjungar. Jag tycker att det känns coolt att vara en lärjunge, jag hade aldrig trott att jag skulle bli en sådan.

    • Eriksson Thomas
      25 september 2011 kl. 18:28

      Man blir trött bara av allt som skrivs
      Man får försöka komma igång med fotograferingen igen
      /Thomas

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

