Hem > Naturfoto, Terje Hellesö > Fotografering fortsatt nere

Fotografering fortsatt nere

The Dry Season.  Bearbetad i Photoshop. Inspirerad av Lee Freelander. Bilden är tagen i skåne 2009 med Nikon D300.

Jag har inte lyckas komma igång med fotograferingen med digitalkamera igen efter att Terje Hellesö erkände bildfusk. Dock skall jag prova på följande tekniker om det kommer igång igen.

Dessa metoder är rekommenderade av Terje Hellesö:
1 ”Pjatta” med handen framför teleobjektivet för att skapa en ”dubbelexponering” utan att dubbelexponera.
2 Skugga med handen och sedan gjort en dubbelexponering med en fågel i flykt som ligger precis i det området jag skuggade med handen.
3 Vaselin på ett neutralt  Cokin filter.

Jag tycker att Terje Hellesö bilder som nu läggs upp på hans blogg nu på sista tiden är mer intressanta och innehållsrika än de mer artbilderna på rovdjur som har dominerat tidigare under året. Dessa bilder ger mig mera än artbilderna, oavsett hur snygga de är. Speciellt nyfiken tycker jag är stark bild. Men jag uppskattar också Berguv, 2005. Vilken har ett starkt grafiskt språk. Det känns som Terje håller på att leta sig tillbaka till sitt ursprungliga jag, fri från alla krav på snabbt läsbara och  säljbara bilder.  Jag ser fram emot hans vidare utveckling och jaghoppas att det blir mera landskap och konstnärliga skogsbilder också.

Kvarvarade läxor som jag hoppas skall kunna slutföras under det kommande året om fotograferingen kommer igång igen :
1. Fotografera siluetter från 09; Try this — shoot silhouettes. Any subject. Make sure they are simple and not complex, and that they have elegant shapes.
2. Nattfotografering läxa från 08. Stoppad tillsvidare kan nkomma igång igen med kurs på fotografiska..

3. Utskrift och inramning av en sv/v bild på Crimson? En läxa från sv utskriftkurs år 10.

Annars har jag fortsatt att  rensa upp i utrustningen och säljer av några linser som Nikkor Zoom 17-35, Nikkor 105 DC/2 och 105 VR/2.8 macro.  Säljer även en småbildsskanner Nikon LS-5000 och håller på att ladda ner sista drivrutinerna så allt är färdigt. Dock har inga seriösa bud kommit in på den första linsen så jag funderar på att lägga det på is tills tiderna blir bättre.

Skall nog behålla storformatutrustningen en tid. Funderar på att skaffa ett rullfilmsbakstycke 6*17 till kameran och en HP Combi-Plan 4×5 Film Developing Tank för svartvitt film. Det kräver ocskå inköp av en flatbedd skanner som Epson 750.

Först på inköpslistan är en ny laptop. Just nu ser det ut att bl en 13,3″-14″ med i5 processor vilket köps in efter att jag har sålt av linserna.

Det ser inte ut som att jag kommer att ha råd med några fotokurser i vinter. Vilket är synd då jag har velat gå kursen i Grövelsjön i Febuari.

  1. erik
    09 oktober 2011 kl. 21:42

    På vilken sajt försöker du kränga prylarna? Lite halv-intresserad av en 17-35/2.8. Många begagnade exemplar sägs gnissla, vilket inte låter bra.

    • Eriksson Thomas
      10 oktober 2011 kl. 10:12

      Jag har inte laggt ut den ännu eftersom jag säler en 105VR först.
      Den kommer läggas ut på Fotosidan när 105 är såld, troligtvios för ca 9000 kr. Jag köpte en 14-24/2.8 och sedan dess har jag inte använt den och inna dess användes den sporadiskt så linsen är i toppskick.

      Jag håller på att överge Zoomar och istället använda Zeiss och Nikons fasta bränvidder. Jag behåller bara två Zoomar för resor och reportage arbeten som 14-24/2.8 och 28-70/2.8.

  2. 14 oktober 2011 kl. 15:26

    Läcker bild Thomas. Och beundransvärt att se hur du jobbar med att utvecklas! För det gör du hela tiden.

    /Mats

    • 14 oktober 2011 kl. 15:44

      Tack Mats,
      Bilden är hårt dragen vid sv/gv konverteringen för att få det hårda uttrycket. Den togs vid en kurs i Skåne som hålls av Jan Petersen i Svalöv folkhögskola. Han är mer äventyrs och resefotograf än konstnärligt inriktad naturfotograf som jag anser att du är och vilket jag själv strävar efter, men Photoshop delen av hans kurser är mycket bra och det finns många fina fotoställen i Skåne och Halland. Söderåsen är en av mina favoritställen och går del 4 under nästa år så kanske jag går kursen. Annars finns fortfarande Grövelsjö kurserna som fortsätter utan Terje Hellesö som lärare och det var länge sedan jag var i fjällen vilket är något som jag prioriterar, men de är dyra kurser. Vidare så kommer Tiveden workshopen komma igång igen med Jan Gustavsson under hösten och det kan vara en bra höstkurs att vara med på om ekonomin tillåter. Tiveden under senhösten är magisk speciellt sv/v på klippor och träd. Jag rekommenderar dig att ta några dagar där under sen oktober och början av november.

      Problemet som jag ser det är att jag måste bli självgående och sluta att använda kurser som något slags krycka. Att arbeta i projekt ser jag som en lösning men just nu så fungerar inte detta. Jag måste nog införa deadlines för att komma igång igen. Jag vet inte hur ni i /N gör men jag antar att ni är väldigt fokuserade och självgående.
      /Thomas

  3. 30 oktober 2011 kl. 9:07

    Att hitta det egna bildspråket är det mest svåra som fotograf. Många har svårt att hitta det egna och fotograferar som många andra redan gjort. Du har nåt eget Thomas och det ska du vara nöjd med. Fortsätt utveckla ditt eget, fortsätt vara dig själv i ditt skapande. Alltför ofta ser man alla dessa naturbilder som man sett förr, visst inget fel i sig, men ändå.

    Du är konstnärlig också Thomas och dessutom har du eget bildspråk. Kurser kan man ju gå, men inte så att det ska ta över och vara det som ska vara med på att få en att utvecklas vidare som fotograf.

    Jag gillar din bild Thomas! Även om den är inspirerad av Freelander och ligger nära där, så är det ändå en mycket spännande bild. Lite fimisk känsla i bilden, som om man pausat i en Bergmanfilm eller liknande.

    //M

    • Thomas Eriksson
      31 oktober 2011 kl. 10:40

      Tack Malin,

      Att vara inspirerad är ju inte samma sak som att härma. Just tekniken har jag tagit från Freelander, visst ocjh jag har erkännt det. Men den är använd för att stärka känslan av torka så iden var min egen. Orginalbilden var okay men jag saknade ett personligt uttryck och ville få fram detta.

      Jag studerar andra fotografers teknik under slupartade former för att kunna bygga upp en vertygslåda med olika verktyg som jag sedan kan använda för att stärka uttrycket i bilden. Detta sker under korta perioder och sedan sjunker tekniken in och det kan ta lång tid innan jag användeer mig av det. Jag lär mig långsamt och en fotobok tar lång tid för mig att läsa.

      Jag har tänkt om igen om kurser och kommer inte ta någon mer kurs fören jag har fått mer ordning på tillvaron. Jag vet inte när fotograferingen kommer igång igen och tills dess så fortsätter jag ränsa upp bland min utrustning.

      Jag tror det finns en psykologisk trappa med vad man orkar med. Jag tror det första steget är att se till att de basala behoven är uppfyllda, såsom mat, boende och inkomst. Det översta steget kan vara är de interlektuellt betonade hobies, som exempelvis konst och bild. Just nu är jag på någon av de lägsta stegen och har svårt att ängna kraft åt fotografering.

      /Thomas

  4. 01 november 2011 kl. 16:42

    Inspiration är aldrig fel.

    Tycker du lyckats bra att symbolisera just torka med den här bilden. Man kan ju tolka den på flera sätt. Ensamhet, utelämnad, utfryst, allt hopp är på nåt sätt borta… Kan identifiera mig med din bild. Och den är stark i sitt uttryck.

    Dom basala behoven känns igen. Kraften till fotografering kommer, garanterat!

    //M

    • 01 november 2011 kl. 20:18

      Tack Malin för din uppmuntran.
      När jag har mer kraft skall jag studera fotografer mera.
      Jag vet inte hur andra gör, men själv har jag svårt att läsa fotoböcker utan ”duttar” i dem då och då. Det gör att det tar tid att läsa böckerna.

      Snabbläses en bok så kommer förstår jag inte riktigt vad jag har läst. Det blir ett kaledoskåp av bilder som passerar ögat. Vist jag kan uppskatta trycket, svärtan och yrkesskickligheten men sedan då, vad är den inre kärnan i det jag ser?

      Återkommer jag till samma bok om och om igen så kanske jag hittar denna eller inbillar mig att jag ser den. Det är ju oväsentligt om denna kärna finns eller ej utan det viktiga är att jag hittar en mening med bilden och sedan kommer ihåg denna så att jag kan använda tekniken, historien eller yttrycket i mina egna sammanhang. En undermedveten normalisering av uttrycket sker så att grunden finns tills jag behöver använda mig av den, medvetet eller omedvetet. Processen kanske påminner om det som ett barn går igenom när denna lärs sig sitt första språk. Interllektualiserar jag bildförståelsen så uppnår jag denna insikt fortare men den sitter inte lika hårt i medvetandet. Det är ungefär som om man fastnar i tragglandet av grammatiken när man lär sig ett nytt språk, man tappar helhetsgreppet och minns bara det avvikande. Jag antar att man kan analysera bilden hårt och använda Bussans mindmapps för att låta den sjunka djupare in i sinnet men någonstans på vägen tappar jag lusten och lägger i från mig boken.
      /Thomas
      .

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

