Hem > Peronliga Fotografi problem > Gått ur BioFoto

Gått ur BioFoto

Under de senaste åren så har BioFoto känns som fel plattform för mig att vidareutvecklas i och jag har nu fattat beslutet att gå ur föreningen. Det har varit för många personliga påhopp via kommentarer från  medlemmarna på mina bilder och jag tycker att BioFoto står för en äldre statisk typ av naturfotografi som är mig främmande.

Tillsvidare arbetar jag med Uttryck och konstfoto på fotsidan samt deviant art. Jag fortsätter att vidreutveckla min fotograferinging och får se i vilken rikting jag går. Mats Andersson, Terje och  Malin Hellesö är fortfarande stora inspirationskällor då det gäller naturfoto men jag går nog mera åt det konstnärligt inspirerade fotografit men kraftigt inslag av fotoreportage. Fortfarande är jag kraftigt påverkad av Josef Sudek.

Så framtiden får visa om det går att komma vidare i det fotografiska språket och jag fortsätter studera konceptkonst för att kunna ta för mig dess fördelar och låta bli nackdelarna med denna konstform.

Jag har nu varit sjukskriven i en vecka på grund av en skada på ena balansnärven, vilket orsakades av ett virus. Nu försöker jag träna upp lillhjärnan igen så att balansen återställs. Jag skall till en sjukljumnast på tisdag för att få ett träningsprogram. Jag har ytterligare en veckas sjukskrivning kvar.

Tyvärr drabbas joggningen och styrketräningen av detta uppehåll.

  1. 20 februari 2012 kl. 13:52

    Blir beklämd av att läsa att du fått påhopp från en förening som ska vara en förening för alla intresserade.

    Känns hedrande att läsa att man inspirerar!
    Fortsätt med det du funderar på, fotografera det du
    känner för. Inspireras av dom du vill inspireras av.

    Virus, kan det vara den där kristallsjukan?
    Har själv problem med balansen med yrsel och skit
    av och till. Och mitt ben/höft (trochanterit) vill aldrig läka. Gått nu sen
    december 2010 med eländet. Ev kan det bli operation. Jobbigt
    att ha tvingats lägga löpningen åt sidan.

    Hoppas allt löser sig, med ditt fotograferande och din hälsa!!

    Vi hörs!

    • Eriksson Thomas
      20 februari 2012 kl. 16:10

      Hej Malin,
      Jag klandrar inte föreningen även om jag är lite förundrad över vad de håller för bra naturfoto. Det känns som om de inte har kommit ur 70-talet ännu.

      Utan det gäller enstaka medlemmar. Både du och Terje vet ju hur det är att inte anpassa sig efter andras ideer på vad det personliga fotograferandet skall vara. Så det blev droppen som fick mig att göra det jag har funderat på under en tid.

      Nej inte kristall sjukan. Virus angrepp på en balansnerv, vestibularis, som skadar den. 3-4 dagar akut tillstånd som jag i stort sätt sov bort, karusell känsla som satte igång miggren. Därefter får man börja träna upp lillhjärnan igen så den förstår den nya svaga signalen från den skadade nerven. Kan vara åratal av sämre balans men jag försöker arbeta upp balansen igen. Har ett träningsprogram från sjukgymnasten som jag skall utföra 2 ggr per dag.. Eftersom sjukhuset inte hittade en blödning eller tumör vid skicktröntken så drog de denna slutsats.

      Citat från ”Stig Bruset”, Allmenpraktiserende Lege
      Virus på balansenerven er en tilstand der det oppstår akutt svimmelhet etter eller i forbindelse med en virusinfeksjon. Vi tror tilstanden skyldes påvirkning av det indre øret der balanseorganet sitter. Det finens ingen undersøkelse som bekrefter diagnosen og denne er basert på symptomene til pasienten

      Tydligen något som går och flera än jag har drabbas i min bekantskapskrets. Jag tycker att jag har haft tur då jag trodde det var strocke. Så nu har jag en chans till att få bättre matvanor. Träningen blir ju lidande givetvis men jag har nu börjat med långpromenader och kommer börja jogga igen försiktigt om en månad. Tills dess får det bli träningscykel och rodd maskin samt styrketräning av ben och rygg

      Tråkigt att höra att du fortfarande har problem med höften. det lät ju så bra i höstas och jag trodde du var på rätt väg. Jag håller tummarna på att det blir bra till sommaren.

      Jag är mer bekymrad över att få tillbaka lusten att fotografera och orken att slutföra mina projekt. Jag har i alla fall börjat sälja av onödig utrustning.

      /Thomas

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

