Hem > Peronliga Fotografi problem > Sålt Nikon F6

Sålt Nikon F6

Jag fortsätter att rensa upp i min fotoutrusning. Jag säljer nu min Nikon Skanner LS-5000.

Jag behåller min analoga mellanformat kameror tillsvidare.

/Thomas

  1. 05 april 2012 kl. 13:12

    Hej Thomas!
    Hoppas din fotoväska inte blir för tunn bara🙂

    Tänkte önska dig en Glad Påsk och hoppas
    allt är okej med dig.

    • Eriksson Thomas
      05 april 2012 kl. 14:43

      Hej Malin,
      Ingen risk att ryggsäckarna blir tomma jag behåller en analog mellanformat kamera + dia skanner för MF tillsvidare.

      Jag säljer av det som jag inte har använt och som jag tror att jag inte kommer att använda. Jag köpte på mig för mycket begangnat analogt för några år sedan som jag nu säljer av då de inte har används under sita åren. Jag försöker nu koncentrera utrustningen till det som vi diskuterade under förra året.

      Jag önskar dig också en Glad Påsk.
      /Thomas

    • 14 september 2012 kl. 11:49

      Allt som har en början har ett slut ! – och det gäller väl fotoutrustning också – som jag ser det.

      • Eriksson Thomas
        14 september 2012 kl. 15:02

        Jag kommer nu att sälja mer av den analoga utrustningen. Kanske behåller jag en kamera för lång nattfotografering.

  2. 05 april 2012 kl. 19:39

    Okej – det låter ju rätt bra det.
    För den ska ju inte bli för tung… fotoväskan.🙂

    • Eriksson Thomas
      06 april 2012 kl. 12:24

      Malin,
      Jag analyserade vad jag använde för utrustning under de sista 5 åren och kom fram till följande. Analogt fotograferar jag med dia försvinner detta så tappar jag lite lusten med det analoga då man måste skanna in bilderna istället för att se resultatet direkt.. Jag har svårt för att lägga ner mycket extra tid i efterarbetet vilket medför att digital fungerar bättre för mig om jag inte skall tappa lusten helt. Jag arbetar på det postprosessing av digitala bilder efter dina synpunkter från förra året och har börjat lägga mer tid och tanke på detta, men att skanna in äoch ta bort damm ser jag just nu som för arbetsammt

      Jag förvarar min utrustning i Ryggsäckar och jag hoppas kunna bli av med en ryggsäck efter det att utrustning har minskat.

      Mina kamror är:
      Kompakt kamera LX3 och LX5 80% Vill byta dessa till en kompakt med en halvformat sensor när de går sönder. LX3 har en spräckt skärm men fungerar fortfarande och jag använder den med en vidvinkelkonverter som sitter där konstant.

      Analog småbild 0% Såld

      Mellanformat Mamiya 7II med 150mm, 80mm samt 43mm lins. Använd till 1%, i stort sätt har jag bara provat att den fungerar. Har bytt inriktning från klassisk landskap till personliga bilder. Vilket medför att MF inte används så mycket men jag har tänkt att använda analogt till nattfoto med långtids exponering >30 min ..
      Fuji 690 III 90mm 5% Motljus skydd blockerar bländare och tid vid användning av cokinhållare men jag gillar formatet kan ej besluta vilka MF kameror som skall behållas.
      Fuji 690 III 60mm 1% samma problem med motljusskyddet

      Horseman LX med fyra optik 0% skall säljas Två linser säljs separat två linser följer med kameran. För bökigt att använda och jag har ingen bra skanner till den. Har bytt inriktning från det klassiska landskapet till det personliga naturbilden och mer konstinriktat fotografi än ”fine” art. Vilket medför att jag snarare behöver en digital fullformat småbilds kamera än analog storformat.

      Nikon D300 13% behålls tillsvidare men byts till D800E så småningom

      Mina skannar är:
      Skanner LX-5000 0% skall säljas
      Skanner LX-9000 0% behålls så länge jag har en MF kamera men jag måste börja använda den mer om jag skall motivera att jag har den kvar.Har inte lyckas skanna in så att jag är nöjd med resultatet när jag använde en Epson 3200 skanner därför köpte jag på mig begagnad småbilddiaskanner och sålde av Epson, sedan köpte jag en begagnad mf skanner när jag skaffade beg MF kameror.

      Nikon Blixt SB 800 0% skall säljes behåll Nikon SB900 som har används till 0%
      Panasonic blixt 360 användes till en kurs i blixtfotografering när D300 var på reparation och säljes nu då jag inte använder den längre till kompakterna
      En liten pirat blix som alltid får plats och den behålls

      Övrigt
      Stora problemet blir sedan att ränsa upp bland resten av småbildsoptiken då jag har många som ligger nära. Jag har några långa optik som jag enbart används till fotokurser som behålls tillsvidare. Jag använder nu sällan optik med längre brännvidd än 100mm.

      Jag hoppas kunna köpa en fullformat digital kamera så småningom men då måste jag sälja av lite optik för att få råd samt min D300.

      Ny utrsutning är jag nu försiktig med att anskaffa, men jag behöver några avtonade gråfilter och en ND filter till 18mm optiken, den är för bred för cokin så jag behöver kompittera Lee filtren.

      Min målsättning är just nu:
      – Sälja av det jag kan fatta beslut om för få bort det jag inte använder.
      – Satsa på bild i stället för utrustning och hitta tillbaka till regelbundet bildskapande, hjälpmedel kan vara en hel dag med Terje i år
      – Arbeta i projektform regelbundet
      /Thomas..
      .

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

