Hem > Landskapsfotografi, Naturfoto, Peronliga Fotografi problem > Beställt heldag med Terje

Beställt heldag med Terje

För att komma vidare i mitt fotograferande så vänder jag mig till den person som jag tror kan hjälpa mig bäst, Terje Hellesö.

Jag vill fortsätta att utveckla mitt personliga skogsfotograferande och Terje Hellesö har jag som förebild för den mera kreativa konstinriktade bilden. Jag ser denna som en egen särart av konstfotografi och kreativa skogsbilden avviker starkt från landskapsgrenen. Måhända finns det en typ av kreativ landskaps bild som också gränsar mot konstfoto, och jag kommer nog att pröva på detta också om jag hittar ett tema som det fungerar med.  Se länk till Heldag med Terje .

Fotografer som sysslar med skogs fotografi på en mer konstärlig nivå är Bae Bien-U, Ari Kakkinen Inscription XX (ce qui n’existe pas), 2009Joseph SudekMichael Kenna –  Wilshire Park Tree, Portland, Oregon, USA, 2004, Chrystel Lebas.

Mer klassiska exempel är Ansel Adams  – Aspens New Mexico 1958, William Niell – Impression of light portfolio och John Sexton – Rekollections.

Även stadslandskap kan gränsa mot konstfoto och jag kan rekommendera fotograferna Eeva Karhu – Countryside Around Toledo, Toledo, Spain, 2009, Lee Freelander samt Jousef  Koundelka – Chaus och Stephen Shore – Uncommon places.

För en mer konstinriktad djurfotografi så kan jag rekommendera  Mats Anderssons bilder och Theodor Kittelsen – Pesta Kommer, 1894-95.

Jag vill också rekommendera landskapsbilder av  Oleg Novikov som förvaltar det klassiska landskaps fotograferandet på ett utmärkt sätt.

/Thomas

  1. 12 juli 2012 kl. 5:27

    Härligt att du åter kör hårt!

    • Thomas Eriksson
      12 juli 2012 kl. 17:43

      Tack Mats.
      Inte uppe i full fart ännu men det kommer.
      /Thomas

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

