Mionsi no 26

Från Flemingsbergskogarna vid en utflyckt med Lars.

 

Jag fortsätter att arbeta med skog och är inspirerad av Josdef Sudeks bok Mionsi Forest.

Denna bok är lite ojämn men vissa bilder ätr nära mitt fotograferande. Just nu arbetar jag med mycket  svärta i bilderna.

 

D

  1. 23 september 2012 kl. 12:28

    Fin bild, gillar svärtan, djupet och gallerkänslan!

    /Jimmy

    • Eriksson Thomas
      30 september 2012 kl. 13:02

      Tack Jimmy
      Jasg laborerar med svärta just nu för att se hur mycket man kan använda den utan att bilden tappar.
      Utskrift kan ju bli ett problem
      (Thomas

  2. 05 oktober 2012 kl. 15:56

    Kör på med svärtan!🙂 Funkar ypperligt bra i den här bilden. Ha en bra helg Thomas.

    • 05 oktober 2012 kl. 16:43

      Tack Mats,
      Jag uppskattar din återkoppling.
      Det känns som jag har kommit så långt att jag kan koncentrera mig på egna projekt och tar inte några kurser.

      För att utvecklas vidare så arbetar jag med kollektion direkt med nytagna bilder på ett tema.
      Jag tror också att diptyker kan vara ett bra verktyg att utvecklas med och vill prova på detta efter jag är klar med en kollektion.

      Göran Segeholm skriver följande om form och känsla
      En bild kan nte innehålla någon känsla, den uppstår ju först när någon tittar på bilden och känner något. För att en konstnär ska ha tillträde till din känsla så måste han in i ditt huvud, och den enda vägen dit är att få dig att reagera på form och innehåll.

      Eftersom den enda vägen till betraktaren sinne är att använda sig av form och innehåll så har jag under de sista åren koncentrerat mig på detta. Genom att läsa böcker och studera andra fotografers bilder. Jag läser också mer reklaminriktade böcker som Effektiv visuell kommunikation.Samt fackböcker i ämnet. Man måste också praktisera det så att det inte stannar på en intellektuell nivå.

      Jag tror att man måste observera sig själv och reflektera över vad som gör att jag fastar på denna bild, vilket känsla väcker den, visuellt intryck, kontext, vilka underliggande budskap förmedlar den till mig, finns det fler en ett? osv..

      Sedan finns det som av National Geographic fotografer kallar Wow – känslan.
      Något nytt visuellt expressionist uttryck. Detta är min främsta svaghet som fotograf då jag personligen är mer nyplatonsk i mitt förhållningssätt och vill hitta kärnan, den underliggande formen i motivet eller i min tanke som jag vill förmedla..

      Göran Segeholm tror jag är inne på samma tankegångar när han skriver följande För att dröja kvar vid en bild krävs det oftast känslan av att genom bilden få syn på någonting som jag inte sett förut, något som får mig att tänka på ett oväntat sätt. Så man kan väl sammanfattningsvis säga att jag är mindre intresserad av bilder som bekräftar min syn på världen och mer intresserad av bilder som vidgar den. Om jag till exempel märker att jag tycker bättre om en bild än om en annan bild, så frågar jag mig nästan tvångsmässigt varför det är på det sättet.

      Sedan kommer man till det där som kallas glädje att berätta något att förmedla
      Verktygen får inte hindra denna känsla utan man måste lära sig dessa eller använda enklare verktyg så man kan bevara skaparglädjen. En problem är att jag är rostig i photoschop och utskrifter av bilder men jag arbetar med detta.

      Julia Cameron skriver följande om detta. Konsten är inte programmatisk. Vi kan inte ”förvandla” oss till stora konstnärer med hjälp av kreativa situps. Stora konstnärer är i grund och botten stora amatörer – från det latinska verbet amare, ”att älska”. De har lärt sig hur man slingrar sig ur den rigida kategoriseringens hårda famntag och tar sig friheten att följa glädjens lockrop.”

      Jag tror det gäller att ha ett medvetet och långsiktigt förhållningssätt till sitt uttryck och också vara medveten över vad uttryckssättet används till.

      Det tog mig lång tid att inse detta men nu minskar jag ner på min utrustning till det väsentliga så att lusten inte dränks i detaljer och måsten.

      Jag har nu hunnit halsvägs i denna omvandling och den tar nog något år till att slutföra.
      Närmast ärv att jobba med egna fotosafaris, skärpning och brusreducering samt utskrifter inför en framtida utställning.
      /Thomas

  3. malinhphotography
    15 oktober 2012 kl. 16:25

    Oerhörd fin känsla i bilden Thomas.
    Svärta är nåt jag alltid känt att jag vill ha
    mycket av i mina bilder. Har ofta underexponerat
    redan på den analoga tiden, för att få svärtan och
    även i det digitala.

    Men bilden säger mer än svärta…

    Det finns en berättelse innanför,
    om livet.

    Stark bild Thomas. Den skulle
    göra sig fin som mycket stor på väggen.

    • Eriksson Thomas
      17 oktober 2012 kl. 17:58

      Tack Malin,
      Jag arbetar med denna svärta, då det ligger nära det sv/v tänkandet. Vidare ger det en mer mystisk, gotiskt, tidigt 1800 tal känsla, vilket passar mig. Jag tycker även om pitorism, den rörelse som fanns i slutet av 1800talet och som skapar någon slags mystisk skimmer i bilderna.
      Den kommer nog att förstoras då jag skall använda mig av en skrivartjänst under året.

      Jag arbetar lite med brusreducering och skall försöka ta några nattbilder under vintern. Jag tror jag har hittat ett tema som kan fungera och jag har en läxa från Terje från 08 som inte är utförd ännu. Michael Kenna är en förbild då det gäller nattfotografi. Han använder analog teknik i sina bilder men jag skall prova båda. Jag hatar att skanna men jag får bita ihop.

      Jag tycker om dina biler med all svärta i temat och utförandet. De känns autentiska och är viktiga förebilder för mig.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

