Hem > Peronliga Fotografi problem > Vad är meningen med mitt fotografi

Vad är meningen med mitt fotografi

Regelbundet återkommer jag till frågeställningen ”Vad är syftet med mitt fotografi”. 
Efter mycket funderade har jag inte kunnat besvara detta på ett tillfredställande sätt.

Inom psykologin använder de sig av behovshierarki ”Mazlows behovstrappa”.
Det är en modell för hur människor prioriterar sina behov. De lägre nivåerna måste vara tillfredsställda innan högre mål blir viktiga för individen.

BRISTBEHOV

Nivå 1. Fysiologiska behov;
Att inte tillfredställa dessa behov orsakar obehag och smärtaDå överlevnad är det väsentliga så upptar de tankar och beteenden och blockerar allt annat. Jag antar att asketer har lärt sig att kontrollera dessa impulser. Nerdragningar i trygghetssystem försämrar denna punkt i dagens samhälle.

Nivå 2. Trygghetsbehov; Behov att skapa stabilitet i en föränderlig omvärld. Att undvika att fastna i rädsla och skapa en inre trygghet. Det blir svårare och svårare att få uppfyllt i dagens samhälle där politiker och höga tjänsteman skapar sina egna ”Gated comunities”.

Nivå 3. Samhörighetsbehov; Behov av grupptillhörighet och känna sig delaktig, och ej känsla av att vara betydelselös och alienerad. Även här orsakar dagens politiska system en minskad känsla av samhörighet i ett samhälle som mer och mer splittras upp sociallt och ekonomiskt.

I USA har oftast dessa tre punkter varit en del bakom beteende som massmord och vi kommer nog att se mera av detta i Sverige om dagens politik fortsätter att slita samhället i bitar. 

UTVECKLINGSBEHOV

Nivå 4. Självkänslobehov; Skapa en inre självkänsla av att veta att man är kompetent och erkännande och uppmärksamhet från yttre källor. Man känner sig då självsäker och värdefull. Annars leder det till känslor av hjälplöshet och värdelöshet.

Nivå 5. Behov av självförverkligande; Möjlighet att förvärkliga sig själv och nå sin fulla potential. Denna nivå blockeras mer och mer i dagens samhälle där dina föräldrars sociala status blir mer betydande för dina studiemöjligheter och möjlighet att få rätt arbete. Över medelklass och överklassen klassen har satt detta i system och slussat in sina barn via sina kontakter till utbildningar och arbeten.

Jag tror detta är förklaringen till varför jag inte utvecklas som fotograf. Jag har inte fått bristbehoven tillfredställda ännu samt jag kommer inte förbi skälvkänslobehovet.

Att gå fotokurser kan vara en yttring av ”Samhörighets” behov och att köpa mer utrustning kan vara ett försök att tillfredställa ”trygghets” behovet. Lägger man för mycket pengar på detta så halkar man tillbaka till nivå 1 att tillfredställa de fysiologiska behoven under en period tills ekonomin är reparerad. Så det är en ”Ond cirkel” som hindrar mig att uppnå Nivå 5 ”självförverkligande”.

Därför blir slutsatsen att jag aldrig kommer att kunna själförvärkliga mig själv via fotografiet, jag kommer aldrig att få fram en utställning och jag kommer aldrig att kunna öka min självkänsla och känna social B-samhörighet med andra fotografer.

Slutsatsen blir då att fotografiet saknar mening. Alla köp av utrustning och kurser har varit i onödan och jag kunnat använda tid och pengar till annan verksamhet.

Nu försöker jag reparera det som går genom att sälja av utrustning och undvika att ta kurser i fotografi. Jag tror inte mitt förhållningssätt till fotografit är konstruktivt och uthålligt.

Jag strävar nu mot en enkel utrustning som jag faktiskt använder. Däremot skall kvalitén på utrustningen vara tillräckligt hög så att ”förbättringsinpulser” hålls inom rimliga gränser. Endast absolut nödvändiga kurser kan tänkas vara möjliga att välja och att inte att hoppa på en kurs för att komma igång med fotografering eller för att få något att hända. Detta gäller även inköp av utrustning. 

Så en möjlig väg framåt är enkelhet och tillgänglighet och koncentration på att få bristbehoven uppfyllda. Först därefter kan jag kanske känna mening och få någon slaggs röd tråd i fotograferandet och kunna bli motiverad i att slutföra en fotoutställning.

Ett hjälpmedel kan vara att arbeta i projekt med tydliga mål och avslut. Men tillsist handlar det att känna någon mening med det jag gör och utan det så avslutas inga projekt.

Så jag är ännu en av dessa fotografer som aldrig kommer att utvecklas vidare och tillsist fösvinna ut i intet. Jag har aldrigt haft en lovande fotokarriär, jag har alltid haft svårt att avsluta saker och nu finns det enbart kvar en åldrade patetsik människa som mår dåligt med sig själv, är bitter och missnöjd med det mesta och som ser den ena möjligheten efter den andra stängas och försvinna.

  1. 03 april 2013 kl. 16:49

    ”Så jag är ännu en av dessa fotografer som aldrig kommer att utvecklas vidare och tillsist fösvinna ut i intet. Jag har aldrigt haft en lovande fotokarriär, jag har alltid haft svårt att avsluta saker och nu finns det enbart kvar en åldrade patetsik människa som mår dåligt med sig själv, är bitter och missnöjd med det mesta och som ser den ena möjligheten efter den andra stängas och försvinna.”

    HALLO!!!
    Snart hämtar jag hammaren för att rikta några välplacerade slag!!!
    Gå inte händelserna i förväg, då styr dessa tankar ditt handlande.

    Du beskriver en annan fotograf än dig själv – för detta stämmer INTE! Vill du lura dig själv eller andra, så varsego – men mig lurar du inte. Det är du en alldeles för bra fotograf för!

    Dags att hämta storsläggan också?

    • 03 april 2013 kl. 18:35

      Den enda sättet som jag kunde bli bättre på att fotografera var att köpa dyrare utrustning. Nu klarar inte ekonomin av denna utväg och jag måste använda det jag har.

      Det har yttrat sig att jag sakta blir sämre och sämre. I sista nattfoto kursen som jag gick i år fick jag följande kommentarer.

      1. För kraftiga färger minska på mättnad.
      2. Oskarp använd selektiv skärpa.
      3. För mörk bild, lätta upp.
      4. För mörk bild, lätta upp träd i förgrunden.
      5 HDR bild överexponerad fläckvis ta en till bild med reducerad exponering

      Vilket betyder att jag har svårt att lära mig av erfarenhet och teori och vad fins då kvar att göra?

  2. 04 april 2013 kl. 6:11

    Då kan jag möta de fem punkterna på följande sätt.
    1. En annans tycke om din bild, inte nödvändigtvis din egen facit.
    2. Behöver inte uppfattas så, men kan även bero på slarv från dig att bilden blev så.
    3. Smaksak.
    4. Smaksak.
    5. Eventuellt slarv, övning gör mästare som man säger.

    Inget av detta borde få dig att känna som du gör. Du gör dig överkänslig för kritik, samtidigt som din inre övertygelse om hur du vill ha det får mindre att säga till om.

    Jag har sett många bilder från dig. Du har en egen stil i ditt fotograferande, vilket jag uppskattar. Kanske flera som inte gillar din stil, eller att de som känner till dina bilder inte gillar din stil. Svårt att svara på – men du måste börja hålla på ditt. Och utveckla ditt eget fotograferande. Detta är viktigt, då du kommit så långt i ditt skapande!

    Detta är vad jag tycker. Kom ihåg; tycker. Jag har heller ingen facit, men ser att du är alldeles för bra för att känna som du gör. Samtidigt som det är positivt att du känner så, då detta gör att du fortfarande har utvecklingspotential – att du ännu inte är nöjd. Se det som en styrka istället!

    • Eriksson Thomas
      04 april 2013 kl. 9:56

      Jo, jag vet för mycket slarv i exponering och framförallt postprocessing.Jag tror man måste hålla en grundivå i kreativt skapande dels kvalitetsmässigt och dels en regelbundenhet. Om dessa inte uppfyllts spiller man bort tid och kommer ingenstans. Då är det bättre att syssla med något annat som man klarar av att utföra exempelvis mata duvor. Om jag inte når upp till denna grundnivånså kommer jag sakta sjunka tillbaka i kompetens vilket nu sker.
      /Thomas

  3. 05 april 2013 kl. 10:54

    Håller med Terje i det mesta!

    Glöm inte bort att man ofta är sin egen värsta fiende och kritiker och kanske har du för höga krav på dig själv? Ett vanligt i-landsproblem i så fall! Jag tror man måste börja ställa sig frågan varför man fotograferar med jämna mellanrum. Det har jag gjort många gånger. Är det för att behaga andra och få andras gillande eller är det ett behov? För mig är det både och men mest ett behov för att må bra själv.

    Vad gäller teknik så är det resa man förmodligen måste göra på egen hand för att komma till insikten att det inte på något sätt är kameran eller objektivet som kommer att göra bra bilder åt dig, det är DU själv och din kreativitet som sätter gränserna, punkt slut. Det här har ältats i oändliga trådar på diverse fotoforum men få är det som verkligen fattar det med sinnet. Man kan rationalisera det mesta vad gäller teknik och det kan i värsta fall sluta illa och ruinera dig ekonomiskt, till ingen nytta. Det är såklart så att ett visst objektiv kan underlätta för dig att göra en viss bild men är på intet sätt ett måste.

    Glöm inte bort att konst är subjektivt och många är det som blivit ratade för att senare i livet bli framgångsrika och omtalade.🙂

    • Eriksson Thomas
      07 april 2013 kl. 11:24

      Hej Åke,
      Jag har inte för hårda krav på mig själv snarare tvärt om.
      Tyvärr håller Sverige på att delas upp i två läger och jag tillhör inte vinnarna i detta. Därför har jag inget i-landsproblem utan tillhör de nyfattiga i sammhället och eftersom jag även kommer att bli fattigpensionär så ser jag ingen ingen ljusning i framtiden utan snarare kommer jag inte ha råd med läkarvård och tandläkare när politiker fortsätter att ta bort subversioner och försämrar allt såsom de har gjort med allmän pension..

      Tyvärr behöver man en teknisk grundnivå på utrustningen för att kunna välja själv vad man vill. Denna nivå bli dyrare och dyrare att uppehålla med det digitala och kommer så småningom vara för dyr för större delen av befolkningen om du inte har några inkomster från fotograferandet eller tillhör vinnarna i samhällsomvandligen.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

