Hem > Uncategorized > Ajö Adobe konceptet Photoshop CC passar inte mig

Ajö Adobe konceptet Photoshop CC passar inte mig

Mitt största misstag var att skaffa en licens till Photoshop. Jag borde ha nöjt mig med krackade varianter.

Nu gäller inte koncetet att få billigare uppdateringar när man har en licens. Istället skall man hyra programmet och betala per månad.

Detta passar inte mig. Jag uppgaraderar programet vid behov och struntar i alla nya flashiga modifieringar de nya varianterna har. Jag föredrar att betala en klumpsumma för nytt program när jag har råd och inte samla på mig massor med fasta utgifter per månad som är onödiga och som man tappar översikten på.

Det är vissa grundläggande funktioner som redan fans i CS4 som jag behöver mest. Jag uppgraderar nu till CS6 ett år tidigare än beräknat då jag ännu inte har graderat upp dator från Xp till 64bitar win7 eller köpt en ny kamera.

Lightroom är ett databas program och kan inte ersätta CS. Jag kör vidare på CS5/6 tills det kommer fram alternativ. CS6 kommer uppgraderas till AR8 men inte mer. Den kommer inte uppdateras för nya operativsystem.

/Thomas

Kategorier:Uncategorized
  1. 10 maj 2013 kl. 15:56

    Ja det känns onekligen lite konstigt. Vet inte riktigt hur man ska göra. Kör också vidare med CS5 så länge det håller.

    • Thomas Eriksson
      10 maj 2013 kl. 16:27

      Jag har studerat kommentarer om detta bland annat på dpreview.com
      Det finns tre falanger:

      – Proffs som arbetar i stora organisationer. Ser det bara positift då det underlättar arbetet att inte ha flera versioner i huset.

      – Unga: som inte ser några problem med detta dvs. vill ha de senaste funktionerna men saknar uthållighet? erfarenhet..

      – Äldre proffs(med egna fåmans företag) och amatörer som inte ser någon fördel att ha ständiga uppdateringar och framförallt hyra programmet.

      Vissa hoppas på att Adobe kommer tappa så mycket i försäljning av den sista gruppen så att de sedan kommer införa köp igen som Coca Cola gjorde 85(Clasic Coca Cola). Men jag är inte så säker på detta då jag tror proffs segmentet är tillräckligt stort. Adobe vill enbart vända sig till proff och är medveten om att de har retat upp många amatörer. De hänsvisar oss till lightroom, vilket inte är tillräckligt för mig.

      Jag löser detta genom att uppdatera till CS6 (från CS5 ett år tidigare än beräknat, Jag har planerat att uppgradera datorn om ett år till 64 bitar,. Jag uppdaterade skärmen i år till en Eizo för att få kontroll på bilder till utställningar. Adobe har lovat att supporta CS6 i 5 år med uppdateringar till AR8 enbart och ej för nya operativsystem. För mig kommer Win 7 räcka jag vill inte ha win 8 i ny dator.

      Om min kameras RAW inte finns kommer jag att updatera lightroom men jag planerar ju att köpa D800E om 1-2 år och den finns ju redan i CS6. Det är om jag köper en fullformat(eller DX) kompakt med Zoom som jag kan behöva uppgradera under de närmaste åren.

      Man kan ju alltid hoppas att det kommer fram ett alternativ till CC om några år de lämnar nu en stor nish fri.

  2. 10 maj 2013 kl. 20:02

    Jag gillar inte det nya konceptet med att bara hyra Photoshop. Man betalar en massa pengar utan att äga något. Tidigare när man kunde köpa Photoshop, så kunde man själv välja när man vill uppgradera. Kände man att den nya versionen inte erbjöd något som man ville ha, så hoppade man bara över den versionen. Tröttnar man i CC att betala in pengar efter några år, så har man ingenting.

    Nu läste jag att Lightroom skulle även i framtiden kunna köpas. Jag hoppas att det är sant, för då kunde man sköta RAW-bearbetningen i Lightroom och om man sedan behöver göra något, så kan man exportera sin bild till en gammal CS-version som man äger. Då skulle det räcka med att uppgradera Lightroom och behålla sitt Photoshop CS6. Fast det skulle inte förvåna mig om Adobe gör så att Lightroom och Photoshop känner av att de inte har samma version av RAW-hanteraren och säger att bilden kan inte exporteras.

    /Gunnar

    • Eriksson Thomas
      11 maj 2013 kl. 11:39

      Lightroom kommer kunna köpas vad jag har förståt. Men programmet är inte ett Photoshop program utan en RAW-hanterare med databas.
      Det unika med detta program är databas hanteraren om du har många bilder. RAW-hanteraren är samma som i Photoshop.
      Nu fungerar lightroom bättre de gammla varianterna har haft en tendes att krasha om du flyttar bilder till yttre hårdiskar.

      Jag har av vana använt lightroom först och sedan anropat PS via lightroom för bearbeting av bilden efter grundlägande bearbeting och urval. Lightroom tar upp mindre av datorns kapacitet så det har fungerat bättre att grovsortera med detta program i min gamla 32 bitars XP-dator, så mitt arbetsflöde påverkas inte.

      Vad Adobe har sagt är att de kommer suporeta CS6 med åtminstome en uppgradering av operativsystemet. Så det verkar vättigt från min sida att uppgradera från CS5 till CS6 eftersom jag skall uppdatera min fasta dator till 64bitar nästa år och jag har inte haft behov av att uppgradera FS innan dess. Jag har också en gammal Nikon D300 hus och gammla LX3/LX5 Pansonic kompakter. Jag är i mitten av en konvertering av min kamera utrustning från Digital DX och Analogt MF till Digital fullformat och jag hoppas kunna få råd med D800E och en bättre kompakt med DX eller fullformat sensor, under de närmaste åren. Håller också på att ränsa ut bland linserna för att ta bort de linser jag inte använder.

      Du exporterar i TIFF format från Lightroom till PS så jag tror inte detta är ett problem. Däremot kommer givet vis inte de funktioner som bygger på RAW att fungera i PS som HDR men det finns alternativa program som man kan köpa och äga. Du kan även göra en egemn HDR med lager (ger snyggare utseende från TIFF bilder modifierade i Lightroom) Möjligtvis kommer Adobe öka dessa funktioner för att öka behovet av CC. Exempelvis kunna sätta ihop bilder med olika skärpedjup och panorama. Troligtvis kommer de viktigaste funktinerna finnas kvar ialla fall så att vi kan berabeta och anpassa bilder för utskrifter.
      Sedan kommer det med tiden allt bättre algoritmer för skärpning osv. men jag kan inte motivera övergång till CC på grund av detta.

      Största problemet är om det kommer ett nytt operativsystem. Då kommer CS6 inte kunna användas där. Jag uppdaterar nu till CS6 för att få 64 bitar och kunna använda win7. Win8 verkar inte passa mig så bra.
      /Thomas.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

