Hem > Uncategorized > Har funderat på fotokurser under kommande år

Har funderat på fotokurser under kommande år

Jag är tuvärr inte självående i fotografering under de sista två åren.
Projekt ligger nere. Kanske kan detta avhjälpas med någon typ av kurs.
Jag har funderat på att ta steg 3 i naturfoto i Svalöv nästa sommar.
Tills dess så skall jag hitta en repititioskurs i photosshop under nästa höst.
Ekonomin klarar ej av en kurs i år, annat än en heldag med Terje under hösten men skall den vara till nytta så måste jag fotografera mera systematistk.
Det ser inte ut som att fotograferingen kommer att vara en stor del av mitt liv längre om inget radikallt inträffar.
Jag blir ännu en av de fotografer som inte kommer någonstans konstärligt.

Kategorier:Uncategorized
  1. Malin H
    30 april 2014 kl. 14:18

    Thomas.. jag vill gärna se lite bilder från dig.

    Du är inte ”en av de fotografer som inte kommer någonstans konstnärligt”. I ditt huvud kanske det är så och möjligen blir det så om du intalar dig själv detta tillräckligt länge. Var bara dig själv och tänk inte f ö r mycket (har sagt det till dig förr… många gånger). Varför inte bara vara och bara fotografera? Utan en massa krav från dig själv. Kraven gör att det bara låser sig och leder ingenstans.

    • Eriksson Thomas
      01 maj 2014 kl. 16:56

      Hej Malin,
      Min utriustnng är nerpackad på grund av stamm renovering.
      Detta är klart i början av maj. Därefter kommer jag börja fotografera igen, dock är jag nu rostig.

      Krav vill jag ha på det jag gör annars ser jag ingen utveckling. Jag är i en omvandligs period sedan ett antal år tillbaka med att minimera utrustning till det nödvändigaste så att inte utrustningen stör det kreativa. Det tar längre tid än väntat på grund av dålig ekonomi och datorer som går sönder och behöver ersättas.

      Jag kommer köpa en fullformat kamera, lite filter så fort jag har råd och sedan en bra kompakt med åtmistone halvformat sensor Jag har lite analog utrustning och en diaskanner att sälja så jag får ihop till den första kameran. Jag behåller två analoga kameror och säljer två. Har inte hittat en bra kompakt ännu som ersätter mina Panasonic LX3/LX5, vilka jag är missnöjd med, speciellot deras bildkvalitet. Dock vill jag ha samma typ av funktioner som multipel exponering, vidvinkel till lätt tele Zoom manuell exponering men med större sensor..

      Utvecklingsmässigt har jag kvar att skriva ut sv/färg bilder på en skrivar tjänst samt slutföra nattbilder läxan från 08. Kav är också att skicka in bilder till en tidning och planera en utställning.

      Bildmässigt är det att slutföra Tyresta projektet och starta upp en nytt projekt med dystropiskt inspirerade 1800 tals naturbilder (dimma, natt kraftiga gråfilter osv).

      Jag har inte lika lätt som du att skapa intressanta bilderutan det tar krafterna och jag behöver mycket tid.
      /Thomas.

  2. Malin H
    02 maj 2014 kl. 6:41

    Jag förstår hur du tänker och menar, Thomas. Det är inte så att jag inte förstår det… självklart ska man ha krav på sig själv (för att kunna utvecklas), men när kraven blir så hårda och höga så leder det ju ingenvart? Man blir bara frustrerad och det begränsar en i ens fotograferande.

    Vill väl inte påstå att jag har det så ”lätt att skapa intressanta bilder” och jag vet att det krävs en del och att man får kämpa många gånger. Allt sätter sig bara i ryggraden, men jag har också dagar då jag inte fotograferar alls… utan jag gör annat. Lyssnar på musik, läser, är ute mycket utan kamera o s v. Att lyssna mycket på musik är det som gör mig mest inspirerad.

    Jag kan tycka att du kanske fokuserar lite för mycket på utrustning och teknik, vilket ju också tär på din ekonomi. Jag har en kamera (min Pentax K20D), som jag haft sen 2008 och den kommer jag ha till den slutar fungera. Jag har lite analog utrustning också som jag använder mig av då och då ännu… men har inte framkallat filmerna än.

    Tyrestaprojektet kan väl vara ett pågående projekt? Eller ska det på nåt sätt avslutas? Kanske något du ändå kan ha som ständigt närvarande projekt. Ditt nya projekt låter spännande och intressant och jag hoppas att du kommer loss och inspireras!

    Allt gott!

    • Eriksson Thomas
      03 maj 2014 kl. 16:43

      Jag tror inte det är kraven som hindrar mig mest, även om de är höga. Det är den livssituation som jag befinner mig i som utgör det största hindret. Om inte den blir bättre så kommer jag inte få kraft över till lyxsysselsättningar som bildskapande utan kraften går åt till att överleva för dagen.

      Jag har tidigare sänkt kraven momentant för att sedan höja dem igen när fotograferandet börjar flyta på. Efter ett tag så fastnar jag i en känsla av meningslöshet då jag inte kommer någonstans med mitt bildskapande. Jag saknar något grundläggande i min personlighet som gör att jag inte slutför saker. Många fotografer är mer drivna och har utställning efter bara några års fotograferande. Jag ha försökt att träna bort detta men inte lyckas fullt ut.
      Jag vill att mina bilder skall kännas meningsfulla för mig och ha en hög teknisk kvalitet innan jag kan ha en utställning. Under de senaste åren har jag börjat utbilda mig i modern konst vilket har utvidgat mitt bildspråk .

      Jag har accepterat att intresse för teknik är en del av min personlighet och tycker att det idag är under kontroll idag. Jag håller återhämta mig från några år kring 2007 till 2009 när jag förköpte mig på utrustning och kurser, men idag köper jag enbart det jag absolut behöver. Jag håller på att sälja den utrustning som jag inte använder så mycket och det är snart avklarat. Jag har några MF kameror och en dia skanner kvar att sälja sedan skall jag besluta vad jag skall göra med min 200mm och 300mm optik,då de ligger för nära varandra för att behålla båda.Min kamera är också från 2008 men jag tycker sökaren är för ljussvag och vill byta ut kameran och behåller den som reservkamera. När jag har svårt att fotografera så är systemkameran ett hinder och då använder jag mig av en kompakt, vilket har gjort att jag har tagit många intressanta bilder. Dock är kvaliteten på dessa sämre än från systemkameran och jag vill ha åtminstone samma kvalitet som från min D300, dvs en halvformat sensor. Jag vet inte när jag har råd att uppgradera kompakt kameran utan min plan sträcker sig enbart till att skaffa en fullformat DSLR. Jag har inte häller hittat e kamera som påminner om min kompakt men med större sensor.

      Tyresta projektet är ett derivat av ett större projekt där jag fotograferar skog. Syftet är att ta fram 10 bilder som kan ställas ut. Skogs projektet är ett pågående projekt som jag inte riktigt är klar över syftet med.

      Mitt nya projekt har pågått några år men jag har svårt att hitta rätt stämning. Iden kom från konsthistorien, speciellt mixtrande med gummitryck osv. och 1880 -1910-tals perioden med mer konst inriktad landskapsfoto. Jag kan ha användning av analog fotografi för att få fram rätt känsla. Experimenterar just nu med yttrycket och är osäker på vad det mynnar ut i.

      Skogsfotografiet är mest beroende av att jag kommer ut i skogen sedan börjar det lossna med denna, men det behövs åtminstone ett 30-tal bra bilder till och en mer målstyrd fotograferande med tider på dygnet och vara ute i dåligt väder osv..

      Jag tror jag kommer ha en heldag med Terje för att jobba med detta i höst.

      Jag tycker att dina bilder bara blir bättre och bättre och hoppas att du ställer ut snart. jag lovar komma till invigningen.

      Tänk på att du måste framkalla filmerna så fort som möjligt annars försämras deras kontrast och tonomfång.

      /Thomas

      • Malin H
        03 maj 2014 kl. 19:00

        Thomas… jag förstår hur du tänker.

        Visst hade jag gärna haft utställning Thomas, men det ser inte ut som om det blir fler utställningar för mig.

        Tack för ditt långa svar, Thomas.

        Allt gott,

      • Eriksson Thomas
        12 maj 2014 kl. 9:40

        Ge inte upp om utställning Malin, ditt material har mycket kvalitet och skapar glädje i sig och jag tror det vinner på en utställning

      • Malin H
        12 maj 2014 kl. 10:21

        Det krävs en satsning ekonomiskt och dom resurserna finns inte i nuläget.

      • Eriksson Thomas
        12 maj 2014 kl. 10:44

        Jag vet ekonomin bestämmer allt,
        Vi får hoppas att den blir bättre i framtiden.
        Sköt om dig
        Thomas

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

