Hem > Peronliga Fotografi problem > Det är nu ännu svårare att komma igång med fotografering igen

Det är nu ännu svårare att komma igång med fotografering igen

Muschrooms utanför Nora- Bearbetad i Photoschop.

Det känns nu ännu svårare att komma igång med fotografering igen trots att det är höst och att motiven börjar bli mer intressanta.

Kanske det behövs en fotokurs för att komma igång med fotograferingen igen men ekonomin tillåter inte detta fören tidigast  nästa år.

Jag funderar på att gå en kurs på  fotografiska om Abelin kommer igång med nattfotograferingskursen  igen. Vidare har Terje Hellesö startat någon slags mentor program och det kan kanske vara en lösning. Jag har fortfarande inte arbetat igenom det vi utredde på heldagen så att gå en till just nu känns inte motiverat att  ta en heldag till..

Jag har nu sålt den första av de tre optiken som jag använder sällan och lägger nu ut Nikkor 17-35(2.8  Zoom till försäljning på fotosidan.

Jag besökte Crimson idag för att få några 120 filmer framkallade. De har börjat framkalla sv/v på riktigt sv/v fotopapper. Vilket kan vara trevligt att prova på. Jag har dock dålig erfarenhet med färg hos den eftersom jag tycker färgerna blir för mättade oavsätt hur jag pillade på RGB inställningarna..

Jag har börjat gå igenom min mellanformat utrustning för att se om jag skall sälja av något.  Jag köpte de begagnade för några år sedan när priserna föll kraftigt. Just nu är jag missnöjd med Fuji GS690 och GSW690 kamerorna då det är svårt att använda  avtonade gråfilter på den.  Det inbyggda motljuskyddet döljer bländare och tidsinställning när Cokin hållaren är monterad. Det vore bättre om detta motljus skyddet gick att ta bort. Jag skall fotografera mera med min Mamiya 7II för att se om den fungerar bättre.

Efter att jag började fotografera digitalt på allvar så har jag tappat behovet av de analoga kamerorna. Det är mer kontroll med multiexponeringar och rörelse vid användning av digitalkameror. Jag har utvecklas från det statiska landskapet mot en mer personlig fotografi och har under de sista åren utbildat mig i Photoshop och framförallt konsttänkande.

Arvet av mellanformat och storformat skapades under en period på några år när jag var osäker på vad jag ville syssla med i foto. Jag breddade mig till att försöka täcka in allt från produkt/porträtt till macro och djur/fågel. Vidare var jag osäker på vilken filmformat som skulle överleva och därför behöll jag en småbildskamera och köpte in  mellan och storformat. Nu ser det ut som att mellanformat film är det som överlever och om jag inte säljer av storformat utrustningen kan jag använda den som en panoramakamera med 6*17 rullfilmsbakstycke.

Just nu känns det som en bättre digitalkamera än D300 är mäst önskvärd, vilken kan ge mig mindre brus i bilderna och kanske en ökad skärpa ihop med högkvalitativa linser, vilka jag redan har köpt på mig under åren.

Att köpa D300 var en kompromiss då den har låg upplösning samt AP-C sensor vilket gör vidvinklar är svåra att använda.  Jag köpte in den efter att Diabolaget chockhöjde priset på diaframkallning.  Min tanke var att vänta in Nikon tills de kom med en fullformatskamera på minst 18 Mpixel.  Givetvis kom D700 några månader efter jag köpte på mig D300 men dess upplösning var för låg för att jag skulle byta till denna och jag fortsatte med D300.

Nu väntar jag in en 24 Mpixel ersättare till D700 och skall börja spara till denna efter att jag bytt laptop,  vilken jag antar kommer kosta ungefär som Canon D5 II .

  1. Malin Hellesø
    11 november 2011 kl. 17:41

    Thomas… jag väntar på nya bilder här 🙂

    • 11 november 2011 kl. 20:47

      Vet ej när. Jag har fortfarande personliga problem som tar all kraft
      /Thomas

  2. Malin Hellesø
    12 november 2011 kl. 8:28

    Hoppas du hittar tillbaka.

    //M

    • 16 november 2011 kl. 19:25

      Tack Malin
      Det kommer nog mera bilder så småningom
      Jag har läxan i siluetter att avsluta.
      /Thomas

  3. Malin Hellesø
    20 november 2011 kl. 9:19

    Det ser jag fram emot att se!

  4. 22 november 2011 kl. 19:46

    Hej Thomas!

    Det är kul att se dina experiment i Ps.

    Jag kom till en skön insikt när jag trodde att min fotokarriär var slut, och jag hade förpassat min kamera med tillbehör upp på vinden. – Ett tag senare ångrade jag mig när jag insåg att något saknades i mitt liv. Jag tog fram kameran igen och bestämde mig för att ge den en chans till. – Jag upptäckte hur kul det var när jag släppte alla ambitioner, sket i mina ideal och idéer och jobbade med att personligen komma nära naturen igen, med kameran om halsen som följeslagare, inte som slavdrivare. Jag kom ut oftare än förr, och – det blev inga bra bilder men kul hade jag! I sinom tid kommer nog bilderna också har jag intalat mig!

    Bara en tanke… man ska ha kul!

    🙂 Lasse

    • 22 november 2011 kl. 21:58

      Tack Lasse,
      Fullt upp med en kurs i c-programmering och övertid på jobbet. Sista inlämningsuppgift om en vecka.

      Nedstämdhet för övrigt vilket gör det svårt att fotografera. Jag får se när det går över sedan tillbaka till det basala fotograferandet igen. i alla fall skall jag ut och gå i skogen.

      /Thomas.

  1. No trackbacks yet.

Lämna en kommentar